صفحه اعضا هیئت علمی - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی

دانشیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/12/13
سارا محمدی
دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی / گروه مدیریت
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
تبیین تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر مزیت رقابتی و پایداری شرکتی با میانجی گری وفاداری مشتریان
فروزان سعیدی نژاد 782 -
بررسی تاثیر مشروعیت محیط زیستی بر شهرت سازمانی ادراک شده با میانجی گری نوآوری سبز
مهران ره انجام 781 -
بررسی تاثیر سبک رهبری نوآورانه بر تنبلی سازمانی، طفرهروی اجتماعی و عملکرد سازمانی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیت
محمدعلی رئیسی للری 781 -
تبیین تاثیر فرهنگ سازمانی و اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد محیط زیستی کارکنان
مهدیه داستین 781 -
بررسی تاثیر آموزشهای مهارت کارافرینی بر نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی دانش آموزان هنرستانهای شهرستان کارون
محمد جدی نژاد 781 -
بررسی تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی هوش تجاری
حمید فرحبخش 781 -
بررسی تاثیر خستگی هیجانی بر تعادل کار زندگی و بطالت شغلی در میان دورکاران در دوران همه گیری ویروس کرونا
شادی شیخ امیری 780 -
تبیین تاثیر سبک زندگی الکترونیکی بر پذیرش تبلیغات و تمایل به خرید اینترنتی
خدیجه صفی خانی نسیم زاده 779 -
تبیین الگوی پیشایندها و پیامدهای چابکی سازمانی: نقش تعدیل کنندگی ترومای سازمانی
مریم دورکی حامدی 778 -
طراحی مدل پیشایندهای پایداری سازمانی با رویکرد داده بنیاد (مورد مطالعه: شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر)
فرشته شیخ قلاوند 778 -
بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری با تاکید بر نقش میانجی اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه : بانک رافدین شهر العماره عراق)
رضا نعیم حسین 778 -
بررسی تاثیر شناخت و الهام کارآفرینانه بر قصد رفتار کارآفرینانه
مازیار ارزانی بیرگانی 778 -
شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای شخصیتی زنان کارآفرین و بررسی نقش تعدیلکنندگی سطح تحصیلات در تاثیرگذاری این ویژگی ها بر رفتار کارآفرینی
توران آرغا 777 -
بررسی تاثیر بازاریابی سولومو بر روی نیات رفتاری گردشگران با نقش میانجی ارزش ویژه برند مقصدگردشگری
نیلوفر هادیان فر 777 -
بررسی تاثیر هویت و تعلق سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: شرکت فولاد کاویان اهواز)
پروانه پیرحیاتی 777 -
بررسی تاثیر مدیریت تولید و محدودیت تصمیم گیری بر فراموشی هدفمند و عملکرد صادراتی با نقش تعدیل گر مدیریت زنجیره ی تامین پایدار بر مبنای دیدگاه مبتنی بر منبع (مورد مطالعه: صنعت گل و گیاه خوزستان)
زهرا رحیمی 776 -
بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه با توجه به نقش میانجی بازارگرایی و یادگیری سازمانی
علیرضا اشرف مدرس 776 -
بررسی رابطه بین بازاریابی رسانههای اجتماعی و وفاداری برند با توجه به نقش میانجی عشق به برند (مورد مطالعه: دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام محصولات ال جی در ایران)
فریبا کمالی 776 -
بررسی رابطه هوش هیجانی و فرهنگی با مقاومت کارکنان در مقابل تغییر با توجه به نقش میانجی سرمایه روان شناختی (مورد مطالعه: شرکت مخابرات خوزستان در شهر اهواز)
سارا روشن 775هدف اصلی انجام این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش فرهنگی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر با تاکید بر نقش میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. این مطالعه بر روی یک نمونه تصادفی 200 نفره از کارکنان شرکت مخابرات استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد و معتبر دارای روایی و پایایی بوده است. نتایج حاصل از تجریه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS نشان داد که هوش هیجانی و فرهنگی هم بهطور مستقیم و هم به واسطه سرمایه روانشناختی با مقاومت کارکنان در برابر تغیرات سازمانی رابطه معکوس و معنادار دارد. نهایتا در همین راستا برخی پیشنهادهای کاربردی، محدودیتها و پیشنهادهای پژوهشی بحث گردیده است.
-
بررسی تاثیر استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری با توجه به نقش تعدیل کننده نوع استخدام (مورد مطالعه :کارکنان اداره کالای مناطق نفت خیز جنوب)
امین هندی قماشی 774هدف این پژوهش بررسی تاثیر استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری با نقش تعدیل کننده نوع استخدام می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش 500 نفر از کارکنان رسمی و قرار دادی شرکت ملی نفت مناطق نفت خیز جنوب است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 217 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری این پژوهش تصادفی ساده است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده که روایی آن توسط استاد راهنما و مشاور تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بدست آمده است. داده¬های جمع آوری شده با استفاده از دو نرم افزار SPSS و PLS تحلیل شد. نتایج یافته¬ها نشان داد که استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی تاثیر معکوس دارد. و همچنین نوع استخدام اثر استرس شغلی بر رفتار شهروند سازمانی و کیفیت زندگی کاری را تعدیل می کند.
-
بررسی تاثیر اعتماد و سلامت سازمانی بر مقاومت کارکنان در مقابل تغییر با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی (مورد مطالعه: شهرداری اهواز)
سارا صفریان 773تغییر تنها عنصر دائمی در زندگی و در کسب و کار تلقی می شود، همواره عواملی ما را مجبور به بهینه سازی نحوه ی عملکرد خود در سازمان می کنند، به گونه ای که سازمان واکنش مناسبی نسبت به تغییر بروز دهد. اما در جریان پیاده سازی فرآیند تغییر یکسری چالش ها پیش روی سازمان ها قرار می گیرد که مهمترین آنها مقاومت کارکنان سازمان در برابر تغییر می باشد.عوامل زیادی در یک سازمان وجود دارد که بر روی مقاومت کارکنان در برابر تغییر تاثیر می گذارد. اعتماد یکی از موضوعات مهم در این زمینه می باشد.از طرفی سلامت سازمانی یکی از عواملی در سازمان می باشد که می تواند سازمان را در جهت دستیابی به اهدافش از جمله اهداف تغییر، کمک کند.همینطور پژوهشگران به نقش و اهمیت تعهد سازمانی به عنوان یک میانجی توجه کرده اند.
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر اعتماد و سلامت سازمانی بر مقاومت کارکنان در مقابل تغییر با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی در شهرداری اهواز می¬باشد. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع علی و شیوه نمونه-گیری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده¬اند. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شهرداری اهواز تشکیل داده¬اند. داده¬های جمع¬آوری شده از طریق پرسشنامه، با استفاده از نرم افزار spss و pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج تجزیه تحلیل در این پژوهش نشان می دهد که اعتماد سازمانی برروی مقاومت در برابر تغییر تاثیر معکوس و معناداری دارد. سلامت سازمانی بر روی مقاومت در برابر تغییر تاثیر معناداری ندارد و همچنین تعهد سازمانی بر روی مقاومت در برابر تغییر تاثیر معناداری دارد.
-
بررسی تاثیر شایستگی های مدیریتی و دلبستگی شغلی بر هویت سازمانی کارکنان با توجه به نقش میانجی اعتمادسازمانی(مورد مطالعه:اداره کل منابع طبیعی خوزستان)
مهسا عظیمیان 773پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شایستگی¬های مدیریتی و دلبستگی شغلی بر هویت سازمانی با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر طرح تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می¬باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداره منابع طبیعی استان خوزستان تشکیل می¬دهد. بر این اساس، به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده نمونه¬ای مشتمل بر 100 نفر ازکارمندان انتخاب و بررسی شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش مولفه¬های تحقیق شامل پرسشنامه¬های شایستگی شغلی(بورگالت)، هویت سازمانی(مایل و اسفورش)، دلبستگی شغلی(کانونگو) و اعتماد سازمانی(آلونن) استفاده شد. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید، شایستگی و دلبستگی شغلی بر اعتماد سازمانی و هویت سازمانی اثر معنیداری دارند. همچنین اعتماد سازمانی و دلبستگی شغلی بر هویت سازمانی اثر معنیداری دارند.
-
بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید کودکان مصرف کننده بازی های رایانه ای (مورد مطالعه: دانش آموزان ابتدایی 7 تا 12 سال شهر اهواز)
اکرم ایدون 773یکی از مهم ترین موضوعات در بخش بازاریابی، مطالعه ی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این تحقیق با طرح این سوال آغاز می شود: چه عواملی بر انتخاب و خرید بازی های رایانه ای توسط کودک اثر مثبت و معناداری دارد؟ تحقیق پیش رو نیز با هدف تعیین عوامل موثر بر رفتار خرید کودکان به عنوان مشتریان یا مصرف کنندگان بازیهای رایانهای و بررسی میزان تاثیر این عوامل بر رفتار خرید کودک در شهر اهواز انجام شده است. بدین منظور هشت فرضیه تدوین شد. بر مبنای ادبیات موجود برای این مطالعه کودکانی با میانگین سنی 7 تا 12 سال انتخاب شدند. برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده استفاده شده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 دانش آموز انتخاب شدند. در تحلیل داده ها، مدل سازی معادله ی ساختاری به کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون، والدین، هم سالان، ظاهر محصول، قیمت، رسانه، تبلیغات بر رفتار خرید کودک اثر مثبت و معناداری دارد. اما میزان قابلیت و راحتی دسترسی به محصول بر رفتار خرید کودک تاثیر معناداری ندارد. به علاوه جنسیت نیز موثر بوده، یعنی کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند. در انتها بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.
-
بررسی رابطه سبک های رهبری (تحول گرا، تعامل گرا و خدمتگزار) با الگوی رفتاری کارکنان در مقابل تغییر (مورد مطالعه : کارکنان سازمان های دولتی شهر اهواز)
مژگان السادات باقری 773سازمان¬ها، در طول چند دهه گذشته، به دلیل افزایش تلاطم و عدم اطمینان محیطی، تغییرات معناداری را تجربه کرده¬اند. تغییرات محیط جهانی، تغییرات نیروی کار، تغییرات تکنولوژی و محیط اقتصادی به شدت رقابتی و بی¬ثبات، آن¬ها را مجبور کرده است که خود را با این تغییرات انطباق دهند. کارکنان به عنوان بخش اساسی سازمان که بیش¬ترین سر¬و¬کار را با تغییر خواهند داشت، در برابر تغییرات الگوهای رفتاری متفاوتی دارند. با توجه به تاثیر قوی رهبران بر پدیده¬¬های سازمانی و در نظر گرفتن نقش کلیدی واکنش کارکنان در تعیین تغییرات موفق آمیز سازمانی، این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که کارکنان در سازمان¬ها با توجه به سه سبک رهبری خدمتگزار، تحول¬آفرین و تعامل¬گرا در مقابل تغییرات سازمانی چه نوع رفتاری از خود بروز می¬دهند؟ به عبارتی در این پژوهش، رابطه سبک¬های رهبری (تحول¬آفرین، تعامل¬گرا و خدمتگزار) با الگوی رفتاری کارکنان در مقابل تغییر در سازمان¬های دولتی شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری پژوهش، کلیه سازمان های دولتی شهر اهواز است، روش این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی می¬باشد. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در قالب نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده¬ها با روش همبستگی و معادلات ساختاری نشان داد که هر سه سبک رهبری تحول آفرین، خدمتگزار و تعامل¬گرا با پذیرش کارکنان نسبت به تغییر رابطه مثبت و معناداری دارند. رهبری تحول¬آفرین و خدمتگزار با مقاومت و بی¬تفاوتی کارکنان نسبت به تغییر رابطه منفی و معناداری دارند اما رهبری تعامل¬گرا با مقاومت و بی¬تفاوتی در برابر تغییر رابطه معناداری ندارد.
-
شناسایی و اولویت بندی مولفه های مدیریت مصرف انرژی در صنعت سیمان با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره فازی ( مورد مطالعه : شرکت سیمان دشتستان )
سیده ازاده علوی برازجانی 772هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و اولویت بندی معیارها و زیرمعیارهای موثر در انتخاب سوخت یا حامل انرژی در صنعت سیمان و نیز رتبه بندی گزینه های پیشنهادی مختلف همچون گاز طبیعی، مازوت، زغال سنگ جامد، زغال سنگ دوغابی، RDF (سوخت مشتق شده از زباله)، TDF (سوخت مشتق شده از تایرهای فرسوده)، انرژی خورشیدی و بادی، با توجه به ارزش نسبی آنها به منظور استفاده به عنوان منابع انرژی در شرکت سیمان دشتستان می باشد. برای دستیابی به این هدف، از تکنیک های چند معیاره فازی شامل AHP فازی و TOPSIS فازی و همچنین، جهت مقایسه دقت نسبی دو تکنیک فوق، از روش آنتروپی شانون استفاده گردید. بدین ترتیب که در ابتدا پس از بررسی ادبیات مرتبط با موضوع، معیارها و زیر معیارهای موثر انتخاب و طبقه بندی، و سپس با استفاده از تکنیک دلفی، غربالگری معیارها انجام شد. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده، 4 معیار اصلی و 21 معیار فرعی شناسایی گردید. در گام بعدی، وزن هر یک از معیارها و زیر معیارها از طریق مقایسات زوجی انجام شده توسط کارشناسان شرکت سیمان دشتستان، تعیین گردید. سپس فرایند رتبه بندی گزینه ها با بهره گیری از دو روش AHP فازی و TOPSIS فازی صورت گرفت. نتایج حاصل نشان داد که در میان معیارهای موثر، «بعد اقتصادی» دارای بالاترین وزن می باشد. همچنین، در رتبه بندی گزینه ها، دو گزینه «گاز طبیعی» و «مازوت» در هر دو روش AHP فازی و TOPSIS فازی رتبه های اول و دوم را به دست آوردند، در حالی که اولویت سایر گزینه ها نسبت به یکدیگر در دو روش مذکور، متفاوت بود. در این راستا، آنتروپی شانون، ثابت کرد که روش AHP فازی در مقایسه با TOPSIS فازی می تواند به عنوان یک روش دقیق تر برای رتبه بندی گزینه ها در نظر گرفته شود.
-
بررسی عوامل موثر بر رابطه بین نوسانات غیر سیستماتیک و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران
سیاحی-سینا 772هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان نوسانات جریانات نقدی و سود آوری با نوسان پذیری غیرسیستماتیک و تاثیر آن بر بازدهی مازاد سهام است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که در نهایت نمونه ای متشکل از 285 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1384 الی 1392 مورد بررسی قرار گرفته است. داده های تحقیق شامل اطلاعات بازار و اقلام صورت های مالی شرکت ها، از گزارش های منتشر شده سازمان بورس اوراق بهادار در سایت کدال و نیز بانک اطلاعاتی شرکت فناوری اطلاعاتی بورس تهران و نرم افزار ره آورد نوین گردآوری گردیده است. در این پژوهش از رگرسیون های سری زمانی و رگرسیون های داده پنلی استفاده شده است. در مرحله اول از تحقیق با استفاده از مدل سه عاملی فاما و فرنچ میزان نوسانات غیرسیستماتیک از طریق انحراف معیار جزء اخلال مدل برای هر یک از شرکت های نمونه محاسبه شده و سپس در مرحله دوم جهت شناسایی رابطه بازده و نوسانات غیر سیستماتیک از رویکرد مرتب سازی پرتفوی با استفاده از نتایج مرحله قبلی جهت طبقه بندی پرتفوی استفاده شده است. در مرحله سوم جهت بررسی تاثیر کیفیت شرکت به عنوان دلیل بلقوه رابطه بازده و نوسانات غیرسیستماتیک، با اضافه کردن عامل هایی دیگر به مدل سه عاملی فاما و فرنچ و در نظر گرفتن دو عامل سود آوری و تغییر پذیری جریانات نقدی انجام می شود. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل داده ها Eviews است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که سهام شرکت هایی با عملکرد بنیادین مطلوب و نوسانات غیرسیستماتیک پایین بازدهی بیشتری را نسبت به شرکت ها با نوسانات غیرسیستماتیک بالا خواهند داشت.
-
بررسی تاثیر محتوای احساسی پیام و اعتبار پیام تبلیغات ویروسی بر رفتار خرید مصرف کننده
شفیعیان-رزمینا 772در سالهای اخیر تبلیغات ویروسی به عنوان یکی از روشهای کارا و اثربخش که می تواند سبب ایجاد آگاهی، علاقه، آزمایش و پذیرش محصول شود، پدیدار شد. تبلیغات ویروسی از طریق انتقال داوطلبانه پیام تحریک آمیز یک برند از فردی به فرد دیگر به منظور تحت تاثیر قراردادن یا متقاعدکردن بیننده پیام جهت انتقال آن به دیگران از طریق اینترنت عمل می کند. بنابراین مهمترین هدف این پژوهش بررسی تاثیر محتوای احساسی پیام (خشم، ترس، تنفر، شادی، غم و تعجب) و اعتبار پیام تبلیغات ویروسی (قابلیت اعتماد، تخصص و جذابیت) بر رفتار خرید مصرف کنندگان (قصد و تمایل به خرید، میزان و تکرار خرید) است. در این مطالعه نظرات 320 کاربر اینترنتی در سطح شهر اهواز با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که ازطریق ایمیل به همراه سه فیلم تبلیغاتی کوتاه برای سنجش محتوای احساسی پیام و اعتبار پیام به کاربران فرستاده شد. روشها و تکنیکهای آماری که برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد شامل آمار توصیفی، آزمون آلفای کرونباخ، مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Amos می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان می دهد که محتوای احساسی پیام و اعتبار پیام تبلیغات ویروسی بر رفتارخرید مصرف کننده به طور معناداری تاثیر دارد.
-
بررسی رابطه بین تناسب شخصیت شاغل با شغل، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان ستادی شرکت فولاد خوزستان
قاسم شعیبی 772چکیده: در سالهای اخیر مدیریت منابع انسانی بر ویژگی¬های شخصیتی شاغل و تناسب آن با شغل به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت در پیشبرد اهداف سازمان و افزایش تعهد و عملکرد شغلی، تاکید دارد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین تناسب شخصیت- شغل، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی بر روی یک نمونه تصادفی 297 نفره از کارکنان ستادی شرکت فولاد خوزستان انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده-هایی که از طریق پرسشنامه¬های معتبر گردآوری شده است نشان می¬دهد شرکت فولاد خوزستان از نظر تناسب شخصیت-شغل در موقعیت مناسبی (بالاتر از میانگین) قرار دارد، همچنین نتایج نشان داد که بین تناسب شخصیت-شغل با تعهد سازمانی و عملکرد شغلی افراد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نشان داد که بین تناسب شخصیت-شغل با تعهد سازمانی و عملکرد شغلی افراد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان داد تناسب شخصیت شغل از طریق تعهد سازمانی نقش موثرتری بر عملکرد شغلی افراد دارد. رابطه تناسب شغل شخصیت با تعهد رابطه ای قوی با ضریب 81 درصد و رابطه آن با عملکرد 34 درصد بوده است. همچنین رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی نسبتا قوی و 51 درصد به دست آمد. در پایان نیز راهکارها و پیشنهادهایی برای ایجاد تناسب شغل و شخصیت و بهبود عملکرد شغلی افراد ارائه گردیده است.
-
بررسی ارتباط عوامل رفتاری، نوع اطلاعات و شفاف سازی آن با رفتار سرمایه گذار در بورس اوراق بهادار اهواز
گل دوست-مرضیه 772امروزه با توجه به فضای حاکم بر بازارهای سرمایه ایران و جهان، تجزیه و تحلیل عوامل رفتاری تاثیرگذار بر تصمیمات سرمایه¬گذاران از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مطالعه کاربردی، با هدف بررسی عوامل رفتاری (حالت بیوریتم، اعتماد به¬نفس، وجهه و پرستیژ و رفتار عقلایی) و همچنین نوع اطلاعات (اطلاعات عمومی و مالی) و شفاف سازی آن بر رفتار سرمایه¬گذاران، بر روی یک نمونه تصادفی 292 نفره از سهامداران و سرمایه¬گذاران بورس اوراق بهادار اهواز انجام شده است. روش گردآوری داده¬ها از طریق پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل داده¬ها، مدل¬یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم¬افزارهای SMART PLS و SPSS می¬باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده¬ها نشان می¬دهد که نوع اطلاعات و عوامل رفتاری بر رفتار افراد برای سرمایه گذاری در بورس به¬طور معناداری تاثیر می-گذارد. اما نتایج، تاثیر معنادار شفاف¬سازی اطلاعات بر رفتار سرمایه گذار را تایید نکرد.
-
بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با فساد اداری / مالی (مورد مطالعه شعب بانک های ملت شهر اهواز )
علائی نسب -حمیدرضا 772
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (استفاده از اینترنت، رایانه و نرم افزار) بر فساد اداری مالی در شعب بانک ملت شهر اهواز انجام شده است. در این مطالعه با توجه به تعداد کل جامعه آماری، به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬بندی شده با استفاده از جدول کوهن، مورگان و کرجسی (1970) تعداد 214 نفر از کارکنان شعب بانک ملت شهر اهواز انتخاب گردید و مبنای گردآوری داده¬های پژوهش قرار گرفت. ابزار گردآوری داده¬ها از طریق پرسشنامه¬های معتبر دارای روایی و پایایی قابل قبول، می¬باشد. نتایج تحلیل داده¬ها به روش مدل¬یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم¬افزار لیزرل نشان داد که به¬کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر معناداری بر کاهش فساد اداری و مالی دارد. در این میان دو شاخص استفاده از رایانه و نرم¬افزارهای بانکی منجر به کاهش معنادار فساد اداری مالی شده درحالیکه استفاده از اینترنت و سرویس¬های جهانی ارتباطات تاثیر معناداری بر کاهش فساد نداشته و حتی رابطه¬ای مثبت بین این دو متغیر مشاهده گردید.
-
بررسی تاثیر تطابق شخصیتی، کیفیت ادراکی و وجهه ی برند بر وفاداری به برند
نسرین کافی کنگ 771وفاداری به برند به¬عنوان یکی از تاکتیک¬های اصلی بازاریابی، جهت پاسخ¬گویی بهتر به تهدیدات رقابتی و درآمد بیشتر، از مهم¬ترین دغدغه¬های مطالعات بازاریابی است، مزایایی نظیر ممانعت از ورود رقبا، قابلیت بهتر پاسخگویی به تهدیدات رقابتی، فروش و درامد بیشتر و حساسیت کمتر مشتری به تلاش-های بازاریابی رقبا را ایجاد می¬کند، لذا منابع وفاداری و فرایندهای ایجاد آن، دغدغه اصلی در مطالعات بازاریابی است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تطابق شخصیتی، کیفیت ادارک شده و وجهه برند بر وفاداری به برند است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دارندگان لپ¬تاپ¬های(Sony، Asus، Acer و Dell) در استان کرمان است .که برای انجام این پزوهش تعداد300 عدد پرسشنامه در بین آنها توزیع شد و از این تعداد 260 پرسشنامه قابل استفاده بوده است. متغیر های مستقل این پژوهش عبارتند از تطابق شخصیتی برند، کیفیت ادراک شده از برند، وجهه¬ی برند و متغیر وابسته پژوهش عبارت است از وفاداری به برند و متغیر میانجی پژوهش عبارت است از نگرش به برند. در این پژوهش برای نمونه گیری از روش نمونه گیری غیر احتمالی (آسان) استفاده شده است و نیز روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (ضریب آلفای کل: 84/0)و ضریب تصنیف (82/0) محاسبه و تایید گردیده است. پس از گردآوری و تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از روش تحلیل ساختاری تاییدی (معادلات ساختاری)، نتایج پژوهش نشان داد که تطابق شخصیتی برند بر وفاداری به برند تاثیر معناداری نداشته، اما کیفیت ادراک شده از برند و وجهه برند بر وفاداری به برند دارای تاثیر مثبت و معناداری بوده است، همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای کیفیت ادراک شده، وجهه برند و تطابق شخصیتی به¬طور غیر مستقیم و از طریق نگرش بر وفاداری به برند مورد تایید قرار گرفت.
-
بررسی رابطه بین ادراک کارکنان از رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش مداخله گر توانمندسازی
یاسین طاهری 771از آنجا که منابع انسانی هر سازمان باارزش ترین سرمایه محسوب شده و نقش تعیین کننده ای در اثربخشی آن دارد، مدیران همواره در تلاش برای بهره گیری بهینه از این منابع بوده اند. از طرف دیگر سازمان ها بدون تمایل افراد به همکاری داوطلبانه و خودجوش، قادر به افزایش اثربخشی و بهبود عملکرد خود نیستند. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحول آفرین و رفتارهای شهروندی سازمانی با توجه به نقش مداخله گر متغیر توانمندسازی کارکنان در شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) می باشد. نمونه متشکل از 158 نفر از کارکنان بخش های اداری شرکت پتروشیمی خوارزمی از زیرمجموعه های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) می باشد. روایی پرسشنامه با توجه به استفاده مکرر در تحقیقات داخلی و خارجی پیشین تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین رهبری تحول آفرین و توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان و نیز رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نقش میانجی متغیر توانمندسازی روانشناختی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتارهای شهروندی سازمانی به طور معنادار مورد تایید قرار گرفت.