اعضای هیات علمی

بازگشت

مبانی و نظریه­ های کارآفرینی ۱۴۰۱ - ۲

 

آدرس ایمیل:

مرتبة علمی: دانشیار

نام و نام خانوادگی استاد: بلقیس باورصاد

نیمسال تحصیلی:  اول ۱۴۰۱/documents/1372149/0/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%88%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87%C2%AC%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C.docx

گروه: مدیریت

دانشکده: اقتصاد و علوم اجتماعی

تعداد واحد: ۲

نام درس: مبانی و نظریه­ های  کارآفرینی

 دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره:

در این بخش دورنمای  کلی یک درس و جایگاه آن بین دروس مشخص خواهد شد.

 

هدف کلی:

هدف کلی  درس  مبانی و نظری­های  کارآفرینی، تغییر نگرش و درک دانشجویان نسبت به کسب و کار و امکان راه­اندازی کسب و کار مستقل به ویژه در حوزه­های تخصصی می­باشد.

 

اهداف یادگیری:

دانشجو پس از گذراندن دوره بایستی:

  • با تعاریف/مفاهیم و مبانی کارآفرینی آشنا شده باشد.
  • با فرایندهای راه­اندازی کسب و کار آشنا شده باشد.
  • با فعالیت­های سازمانی در کسب و کارهای کارآفرینانه آشنا شده باشد.
  • از نقش و اهمیت کارآفرینی، آموزش کارآفرینی و توسعه کارآفرینی در مسیر توسعه کشور، به ویژه با توجه به سوابق فرهنگی و تاریخی، مقتضیات کارآفرینی در گرایش­های مختلف و شرایط کشور آگاه شده باشد.
  • با چالش­ها و فرصت­های کارآفرینی در استان و کشور آشنا شده باشد.
  • با نظریه­های کارآفرینی آشنا شوند.

 

رفتار ورودی:

آگاهی از میزان معلومات و مهارتهای دانش­جویان در این مرحله انجام میشود.  ازآنجاییکه رشته مدیریت میان رشته­ای و مورد علاقه بسیاری از دانشجویان از رشته­های دیگر می­باشد، تلاش می­گردد تا از اطلاعات قبلی دانشجویان نسبت به درس  مبانی و نظری­های  کارآفرینی، آگاهی حاصل شود و اگر لازم باشد، مفاهیم پیش نیاز درس جدید که برای درک و فهم این درس، لازم و ضروری هستند، به دانشجویان آموزش داده و و منابعی برای یادگیری به آنها معرفی شود و آنها به سمت یادگیری هدایت شده، تا بتواند رفتار خروجی جدیدی را کسب کنند. بنابراین، آموخته­ها و توانایی­هایی که برای آغاز درس جدید دانشجویان باید داشته باشند، بیاموزند تا بتوانند برای شروع درس جدید آمادگی لازم را بدست آورند.  

 

مواد و امکانات آموزشی:

تدریس هر درس نیازمند مواد و امکانات ویژه­ای می­باشد. بدون توجه به قابلیت­های  مواد و امکانات آموزشی در موقعیت­های مختلف، نمی­توان از آنها استفاده مناسبی داشت. نمونه­هایی از مواد و امکانات آموزشی مورد نیاز برای ارائه درس عبارتند از: کتاب، کاغذ سفید و خودکار،  وایت برد، ماژیک وایت برد و پاک کن وایت برد، فلش مموری، لپ تاب، سیستم هوشمند، پاورپونت، دستگاه ویدئو پروژکتور، اینترنت، کامپیوتر متصل به اینترنت و غیره. 

 

روش تدریس:

ارائه هر درس یا محتوایی به دانشجویان، نیازمند انتخاب روشی متناسب با اهداف و محتوی درس می­باشد. از آنجاییکه  هدف کلی  درس  مبانی و نظری­های  کارآفرینی، تغییر نگرش و درک دانشجویان نسبت به کسب و کار و امکان راه­اندازی کسب و کار مستقل به ویژه در حوزه­های تخصصی می­باشد، از دو روش انتقال مستقیم اطلاعات و روش تدریس سخنرانی (ارائه درس) توسط استاد و روش  مشارکت دادن دانشجویان و ایجاد تعامل در کلاس (مانند؛ بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، پرسش و پاسخ، تحقیق در مورد موضوعات مرتبط و ... ) استفاده می­شود.

 

وظایف دانشجو:

برای تقویت مطالب آموخته شده در کلاس درس، برای دانشجویان وظایف و تکالیفی با توجه به اهداف درس تعیین می­گردد.

  • تهیه یک گزارش علمی در مورد کارآفرینان ایرانی و خارجی و ارائه، بحث و گفتگو در در کلاس
  • تحقیق و بررسی فرصت­های کارآفرینی در شهر اهواز، استان و ایران
  • تهیه یک برنامه کسب و کار در مورد یک فرصت موجود کارآفرینی
  • ارائه یک نامه­ تقاضای شروع یک کسب و کار جدید به مسئولین مربوطه در کلاس

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

امتحان کتبی میان ترم:

پرسش و پاسخ و فعالیت تحقیق:  ۳ نمره

امتحان کتبی پایان ترم: ۱۷ نمره

 

منابع درس:

کتاب: مبانی کارآفرینی؛ تالیف: دکتر محمود احمدپور داریانی و دکتر سید محمد مقیمی

کتاب:  نظریه‌های کارآفرینی؛ تالیف:  دکتر سید محد مقیمی ، دکتر مرتضی اکبری ، دکتر یوسف وکیلی

مقاله­های بروز فارسی و لاتین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة یکم

 

آشنایی با مفاهیم کسب و کار

 

 

هفتة دوم

 

نگرش­ها به کسب و کار

 

 

هفتة سوم

 

مفهوم کارآفرینی و کارآفرین (سیر تکاملی و تعاریف)

 

هفتة چهارم

 

چگونگی راه اندازی و شکل­گیری کسب و کارهای کارآفرینانه

 

 

هفتة پنجم

 

فعالیت­های مدیریتی در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

 

هفتة ششم

 

فعالیت­های تولیدی و فنی در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

هفتة هفتم

 

فعالیت­های بازرگانی در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

 

هفتة هشتم

 

فعالیت­های حسابداری در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

هفتة نهم

 

فعالیت­های مالی در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

 

هفتة دهم

 

فعالیت­های تأمینی در کسب و کارهای کارآفرینانه

 

 

 

هفتة یازدهم

 

آشنائی با داستان های موفقیت و شکست کارآفرینان و قهرمانان توسعه

 

هفتة دوازدهم

 

آشنائی با مراحل ثبت و تأسیس شرکت و آشنائی با انواع شرکت ها

 

هفتة سیزدهم

 

آشنائی با تجربیات موفق کارآفرینان ایرانی

 

 

هفتة چهاردهم

 

ارزیابی امکان سنجی و انتخاب ایده کارآفرینی

 

هفتة پانزدهم

 

آشنائی با چارچوب طرح کسب و کار

 

هفتة شانزدهم

 

جمع­بندی مباحث و مروری بر آنها