دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشگاه شهید چمران اهواز ویژه اساتید - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
03 04 2022 03:09
کد خبر : 1806500
تعداد بازدید : 7

در راستای سیاستهای معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مرکز آموزشهای مجازی و مستمر اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در بهبود آموزش مجازی و تولید محتوای مناسب این آموزش متناسب با نیاز اساتید و دانشجویان و استفاده هوشمندانه از آنها و همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی با رویکرد یادگیری بهتر، این مرکز در نظر دارد دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه را برگزار نماید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز ، در نخستین دوره جشنواره که در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد، حوزه معاونت آموزشی با تواناییها و نظرات اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش مجازی آشنا شد و تلاش نمود از اطلاعات به دست آمده در جهت بهبود فضای آموزش دانشگاه استفاده کند. با توجه به این نکته در سال ۱۴۰۱ نیز دومین جشنواره از تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ و با ارسال آثار تولیدی داوطلبان در سامانه جشنواره آغاز خواهد شد.
علاقمندان به شرکت در جشنواره تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ فرصت دارند به بخش شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی موجود در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به آدرس http://lms.scu.ac.ir مراجعه و ضمن مطالعه دستورالعمل، ضوابط و مقررات جشنواره، نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.
اهداف برگزاری جشنواره
۱– تشویق اساتید به بهبود کیفیت تولید محتوای الکترونیکی مناسب
۲- شناسایی توانمندیهای اساتید در زمینه تولید محتوای الکترونیکی
۳- ترویج استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی
۴- مستندسازی تجربیات اساتید دانشگاه در زمینه آموزش مجازی
۵- افزایش نشاط علمی و بهبود مشارکت دانشجویان در تولید محتوای الکترونیکی
۶- بهره گیری از تجارب دانشگاهیان در برنامه ریزی برای آموزش مجازی دانشگاه
گروههای شرکتکننده
اساتید
کلیه اساتید عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه شهید چمران اهواز
کلیه اساتید غیر عضو هیئت علمی دانشگاه در حال تدریس نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دارای حساب کاربری فعال در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به آدرس http://lms.scu.ac.ir
محورها
بخش اساتید
تولید ویدئوی آموزشی
تولید درسافزار آموزشی
ارائه طرح درس برای آموزش مجازی
مستندسازی تجربیات و ارائه ایده های خلاقانه اساتید در خصوص آموزش مجازی
تدریس آنلاین برتر
تولید ویدئوی آموزشی
موضوع تدریس باید بخشی از درس های رشته تخصصی استاد باشد
ویدئو با کیفیت تصویری مناسب و حداکثر در ۵۰ مگابایت و در قالب MP۴ تهیه شود
مدت زمان ویدئو: حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ دقیقه
در ویدئوی ارسالی از اسلاید استفاده شود و ارتباط بین سخنرانی و مطالب اسلاید وجود داشته باشد
در اسلاید نخست باید نام و نام خانوادگی استاد، موضوع تدریس، و درس مرتبط با موضوع، نوشته شده باشد
اسلایدها نباید از متن پر شوند و باید عناوین مهم و اصلی نوشته شوند و سپس استاد با زبان خود به توضیح مطالب بپردازد
در تولید محتوا از فعالیتهای تعاملی و همچنین عناصر دیداری متناسب با هدف درس(عکس، چارت، نمودار و....) استفاده شود و اصول آموزش مبتنی بر محتوای آموزشی چندرسانهای رعایت گردد
ویدئوی ارسالی باید حداقل مولفههای آموزشی را داشته باشد(هدف درس، شمای کلی درس، توضیح و ارائه درس، و جمعبندی و مرور درس)
نکته مهم: ویدئوی ارسالی باید در ارتباط با دروس استاد باشد.
اساتید گرامی میتوانند برای تولید محتوای خود از برنامههای تصویربرداری از صفحه دسکتاپ رایانه مانند اسنگیت(snagit) و اسکرینپرسو (Screenpresso ) استفاده نمایند.
لینک دانلود آموزش کار با برنامه اسنگیت(snagit) (ویژه تولید ویدئوی آموزشی)
لینک دانلود برنامه اسنگیت(توصیه می شود نسخه ۲۰۲۰ دانلود شود)
لینک دانلود آموزش کار با برنامه ضبط ویدئو از صفحه نمایش Screenpresso
لینک دانلود برنامه Screenpresso
تولید درسافزار آموزشی
درسافزار آموزشی به برنامهای گفته می شود که توسط یک نرمافزار تالیف برای استفاده در رایانه و یا وسایل همراه تولید شده است. این برنامهها که عمدتا با یک برنامه تالیف مانند استوریلاین، آتوپلی مدیا استودیو، کپتیویت، فلش و...... ساخته میشوند، قابل نصب در رایانه و یا وسایل مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند. استاد میتواند برنامه را برای درس خود تهیه و در اختیار دانشجویان قرار دهد.
ارائه طرح درس مجازی
طرح درس در ارتباط با دروس نیمسال کنونی و یا نیمسال گذشته استاد و متناسب با آموزش مجازی تهیه شده باشد
قالب پیشنهادی طرح درس در سامانه قابل دانلود و استفاده است.
مستندسازی تجربیات اساتید در زمینه آموزش مجازی و ارائه پیشنهاد یا ایده
ویژگیهای بیان تجربیات:
قالب روایی باشد
بیان چالشها و مشکلات پیش آمده در آموزش مجازی
اقدامات انجام شده از سوی استاد جهت رفع موانع و چالشها
درسها و تجربیات آموخته شده مثبت استاد
برنامه استاد برای آموزش مجازی در دوران پس از کرونا
تجربیات استاد در حداقل۳ و حداکثر در ۱۰ صفحه بیان شوند
بیان ایدههای خلاقانه
ایده ها باید جهت بهبود آموزش مجازی و در زمینههای زیر ارائه شود
سامانههای آموزش مجازی
تدریس مجازی
مشارکت دانشجویان در روند یادگیری
دروس عملی؛ آزمایشگاه مجازی: ایده پردازی، طراحی موثر و تجربه موفق
شیوه های ارزشیابی و برگزاری آزمون و امتحانات دروس عملی و نظری
فرم تعیین شده مستندسازی در سامانه قابل دانلود و استفاده است
تدریس آنلاین برتر
مدت زمان هر ارائه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود.
بخشی از درس و به انتخاب استاد با حضور دانشجویان منتخب استاد ارائه شود.
از روش تدریس فعال استفاده شود(مشارکت دانشجو).
از امکانات متنوع کلاسهای آنلاین و البته متناسب با هدفهای درس جهت بهبود آموزش مجازی آنلاین استفاده شود.
از عناصر دیداری بهره برداری شود (برای نمونه تدریس حداقل با پخش اسلاید همراه باشد).
کلاس آنلاین با استفاده از برنامه ادوبی کانکت موجود در سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزار شود.
تدریس آنلاین به صورت زنده اجرا و سپس با استفاده از یکی از برنامههای معرفی شده(اسنگیت، یا اسکرین پرسو) توسط استاد ضبط شده و سپس به صورت یک فایل ویدئویی ارسال شود.
نحوه شرکت در جشنواره
مراجعه به بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در حساب کاربری شخصی در سامانه lms.scu.ac.ir
۲- دریافت فایل راهنما و فرمهای مورد نیاز شرکت در جشنواره (بخش طرح درس و مستندسازی)
۳- تولید یک محتوا و ارسال در بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی(در بخش توضیحات باید محوری که شرکت کننده در آن شرکت کرده است نوشته شود)
شرایط عمومی آثار تولیدی
آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانشجویان و اساتید باشد و از خدمات شرکتهای خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. تبصره: تولید کننده(تولید کنندگان)متعهد می شود در اثر تولیدی خود حق مالکیت فکری و معنوی را رعایت نموده است.
محتوای ارائه شده نباید ترجمه یک محتوای غیر فارسی باشد.
موضوع ارائه شده از طریق آثار باید در جهت پیادهسازی اهداف درس و پوششدهنده بخش مورد نظر از درس باشد.
امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
با توجه به قابلیتهای ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانهای فیلم و انیمیشن در حد قابلقبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهرهمند باشد.
در طراحی درس افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوههای تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابلقبول استفاده گردد.
تقدیر از برگزیدگان
صدور تقدیرنامه کتبی برای آثارمنتخب
تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبههای اول تا سوم) در هفته آموزش