صفحه اعضا هیئت علمی - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
دانشیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/12/13
عبدالرضا نواح
دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی / گروه علوم اجتماعی
رساله های دکتری
-
مطالعه کیفی سبک زندگی دیجیتالی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز
مریم قلیچی 782 -
مطالعه پدیدارشناسانه دگرگونی تعاملات اجتماعی در دوره پساکرونا در بین لک زبانان شهرستان بروجرد
نرگس خوشکلام 782 -
بررسی جامعه شناختی جریان فکری مدرنیته ستیزان در ایران پس از انقلاب
موردمطالعه: جریان فردیدیه
پروین گنجی 780 -
طراحی و تدوین مدل پارادایمی زیست بوم کارآفرینی اجتماعی استان خوزستان(مورد مطالعه: فعالان و متخصصان حوزه ی کسب و کارهای اجتماعی)
منا فاضلی پور 780
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی موثر برقوم گرایی در مناطق کُردنشین(مورد مطالعه:شهرستان کرمانشاه
آمنه بابی 1313هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر قوم¬گرایی در مناطق کردنشین (مورد مطالعه: شهرستان کرمانشاه) می¬باشد که برای تبیین مساله و تعیین چارچوب نظری از دیدگاه های جامعه شناسی مرتبط استفاده و فرضیات از آن استخراج شد.این تحقیق به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد است جمعیت آماری در این تحقیق، شامل تمامی شهروندان می باشد ، که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شده است. جامعه اماری شامل کلیه شهروندان 15 سال و بالاتر شهرستان کرمانشاه تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1394-1393 اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان می¬دهد که تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند. بدین صورت که بین احساس تبعیض اجتماعی و احساس تبعیض فرهنگی و نوع رسانه مصرفی با میزان قوم¬گرایی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین گویش و مذهب با میزان قوم¬گرایی رابطه معناداری مشاهده شده است. به عبارت دیگر، میزان قوم¬گرایی برحسب گویش و مذهب تفاوت معناداری دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که تنها احساس تبعیض فرهنگی و احساس تبعیض اجتماعی معنادار بوده اند که در مجموع 63 درصد از تغییرات مربوط به میزان قوم¬گرایی را این دو متغیر تبیین می کنند.
-
نقش سرمایه اجتماعی بر توسعه محله ای(مطالعه موردی: محله کیان آباد شهر اهواز)
آمنه عبیات 782 -
مطالعه جامعه شناختی سبک زندگی دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)
محمد ارشادی فر 782 -
بررسی جامعه شناختی برخی عوامل موثر بر بی تفاوتی اجتماعی با نقش میانجی احساس از خود بیگانگی (مورد مطالعه:دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)
ملکه فاضلی 782 -
واکاوی ریشه ها و پیامدهای ترک تحصیل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در شهر آبژدان
عیسی ظاهری عبده وند 781 -
مطالعه جامعه شناختی میزان سواد رسانه ای در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شوشتر و برخی عوامل مرتبط با آن
مطهره صفری چهارمحالی 780 -
بررسی انفعال سیاسی، با تاکید بر تجربه زیسته عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 (مورد مطالعه: کارمندان اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل ارشاد اسلامی استان خوزستان)
سینا خدادادی 780 -
عنوان پایان نامه:بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نگرش به ازدواج سفید در میان شهروندان کلان شهر اهواز
مریم صادقی مال 779 -
مطالعه جامعه شناختی میزان اضطراب کرونا در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی عوامل مرتبط با آن
راضیه عباسی زاده لوایی 779 -
مطالعه کیفی عوامل موثر بر توسعه اجتماعی(مورد مطالعه: شهرستان آبدانان)
مارال همتی 779 -
بررسی عوامل جامعه شناختی مرتبط بر هویت جمعی با تاکید بر نگرشهای اجتماعی و فرهنگی(مورد مطالعه: جوانان قوم عرب شهرستان دشت آزادگان)
عماد چلداوی 779 -
بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر معناداری زندگی(مورد مطالعه:کارکنان شرکت پتروشیمی فجر)
قاسم عیسی منش 778 -
بررسی جامعه شناختی رابطه بین سرمایه و کیفیت خدمات آموزشی با احساس نابرابری اجتماعی
مورد مطالعه دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهرستان ایذه
ناهید سعدی 778 -
جامعه شناسی معرفتی آراء و نظریه های محمد مجتهد شبستری (با تاکید بر آراء متاخر او)
حسین کمالوند 777 -
علل جامعه شناختی گرایش به خودکشی درشهرستان ایذه
احسان فتحی کاشانی 777 -
بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر گرایش به سنت عشیره ای در میان شهروندان شهر سوسنگرد
رسول غرباوی 776 -
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر فرایند اطلاع یابی در زندگی روز مره اقوام بختیاری و عرب ساکن شهر اهواز
نجمه کلاهکج 776 -
بررسی مقایسه ای عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری گرایشات سیاسی شهروندان ایذه و باغملک
ارتین مرادی کل بلندی 776 -
: بررسی پیامدهای جامعه شناختی سواد رسانه ای ( مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز)
سمیه رستگاری 775سواد رسانهای لازمه عصر ارتباطات برای پرورش شهروندانی آگاه و فعال است. قدرت نقد رسانهها، مهارت در تولید محتوا، دسترسی عادلانه به رسانهها و توانایی کنترل مصرف رسانهای همگی در گرو داشتن سواد رسانهای است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای جامعهشناختی سواد رسانهای (در بین شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز) انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- تحلیلی بوده است. در این پژوهش از روش پیمایشی و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری جمعیت 18 سال به بالای ساکن شهر اهواز به تعداد 780728 نفر بوده وحجم نمونه براساس فرمول کوکران برابر 392 نفر برآورد شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان سواد رسانهای شهروندان شهر اهواز در حد متوسط است. بین متغیر سواد رسانهای بهعنوان متغیر مستقل و سرمایه فرهنگی، آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی بهعنوان متغیرهای وابسته رابطه معنیداری مشاهده شد؛ یعنی با افزایش سواد رسانهای، میزان متغیرهای وابسته نیز افزایش مییابد.
-
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
مریم قلیچی 774سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می¬کند؛ از آن¬جا که دانشجویان از اقشار مستعد برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشوری می¬باشند بنابراین سلامت روانی آنان از اهمیت ویژه¬ای در یادگیری و افزایش آگاهی علمی برخوردار است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روانی دانشجویان می¬باشد. مورد مطالعه پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1395 می¬باشند. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جهت انتخاب حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شده و 373 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به روش نمونه¬گیری طبقه¬بندی متناسب انتخاب شدند. چارچوب نظری این پژوهش با استفاده از دیدگاه جامعه¬شناسان و نظریاتی از جمله مکتب روان¬کاوی، دیدگاه نوسازی روانی، دیدگاه رابرت پاتنام، پیر بوردیو، دورکهایم و ماکس¬وبر طراحی شده است. در این پژوهش از مدل سلامت روانی گلدبرگ (GHQ28) به عنوان تعریف عملیاتی استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان داد میانگین سلامت روانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سطح مطلوبی قرار ندارد و71/24% از دانشجویان مبتلاء به یکی از اختلال¬های روانی و 11/33% از دانشجویان در معرض ابتلاء به اختلال روانی هستند. همچنین متغیرهای دینداری، سرمایه اجتماعی( شناختی و ساختاری)، سبک زندگی، حمایت اجتماعی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت سکونت در ایام دانشجویی رابطه معناداری با سلامت روانی دانشجویان نشان دادند، اما بین سن، قومیت و محل تولد با سلامت روانی رابطه معناداری مشاهده نشد. با توجه به ضریب تعیین بدست آمده 3/12 درصد می¬توان گفت مدل طراحی شده از قدرت نسبتا پایینی جهت تبیین سلامت روانی دانشجویان برخوردار است. این میزان قدرت پیش¬بینی کنندگی می¬تواند ناشی از عدم بررسی برخی از متغیرهای روانی- اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت روان( همانند رضایت از زندگی، روابط خانوادگی، امید به آینده، عزت نفس و...) باشد.
-
بررسی و مقایسه دموکراسی، نقادی و عقلانیت در آراء پوپر و هابرماس
مجید جمالپور 774<p>دموکراسی، آزادی و نقد مبتنی بر عقلانیت از شاخص های مهم و اساسی هستند که درجه توسعه یافتگی جوامع مدرن را به ما نشان می دهد. پوپر و هابرماس به عنوان دو مدافع نظریه یاد شده، در این زمینه تلاش های بسیاری نمودند. پوپر و هابرماس هر دو در پی گسترش آزادی، عقلانیت، دموکراسی و مفاهیمی از این دست بودند، با این حال این دو در موضوعاتی نظیر روش شناسی، مدل دموکراسی و حکومت مبتنی بر آن و... دارای تفاوت های نظری چشمگیری بودند. پوپر با ارائه تعریفی متفاوت و جدید از دموکراسی(دموکراسی بازدارنده)، خواهان نقد مستمر حکومت از طریق نهاد هایی مانند نهاد های سیاسی به نمایندگی از مردم بود. هابرماس نیز با ارائه مفهوم جدیدی از دموکراسی به عنوان «دموکراسی گفت و گویی»، گفت و گو و مباحثه بر پایه عقلانیت مبتنی بر نقد در بستر حوزه عمومی را، راه حلی اساسی برای خروج نظام های سیاسی (به ویژه نظام سرمایه داری) از بحران های گوناگون می داند. از آنجایی که هر دو اندیشمند از دو مکتب متفاوت(مکتب پوزیتیویسم و مکتب فرانکفورت) سر بر آوردند، دارای روش شناسی، معرفت شناسی و به تبع آن دارای فلسفه منحصر به فرد خود می باشند. پوپر با تاثیرپذیری از مکتب اثباتی، با ارائه نظریه جدید خود تحت عنوان «مهندسی تدریجی»، خواهان از بین بردن رنج و مشکلات انسانها به صورت مستمر است. هابرماس نیز متقابلاً با تاسی از مکتب انتقادی و برخلاف پوپر بر این باور است که باید مسائل و موضوعات اجتماعی را در کلیت آنها مورد مطالعه قرار دهیم و روش مهندسی تدریجی پوپر را بر پایه روش علوم تجربی ـ تحلیلی می داند که شایسته مسائل و موضوعات علوم انسانی نیست. پوپر و هابرماس هردو در عصر خفقان آلمان نازی ظهور کردند و این خود محرکی برای اندیشه آنان بود تا در جهت گسترش و اعتلای هرچه بیشتر آزادی و دموکراسی بکوشند.</p>
-
بررسی تاثیر ساختار قدرت در خانواده بر مشارکت اجتماعی زنان متاهل شهراهواز
معصومه شوقی 774خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان یک مولفه اساسی زندگی اجتماعی و جامعه مدنی از موضوعات مهم جامعه¬شناسی به¬شمار می¬رود. مطالعه چگونگی رابطه ارتباطات درونی خانواده به عنوان نخستین عامل جامعه¬پذیری افراد با پدیده مشارکت اجتماعی، امر مهمی در جامعه¬شناسی خانواده می¬باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ساختار قدرت در خانواده بر مشارکت اجتماعی زنان متاهل شهر اهواز می-باشد. مورد مطالعه پژوهش زنان متاهل 60-20 ساله می¬باشند. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جهت انتخاب حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شده و 383 نفر از زنان متاهل 60-20 ساله شهر اهواز به روش نمونه¬گیری طبقه¬بندی متناسب انتخاب شدند. چارچوب نظری این پژوهش با استفاده از دیدگاه جامعه¬شناسان و نظریاتی از جمله نظریه کنش اجتماعی پارسونز، نظریه منابع، نظریه مبادله، نظریه جامعه-پذیری جنسیتی، نظریه تفکیک نقش، نظریه¬های فمینیستی و نظریه بوردیو طراحی شده است. یافته¬های پژوهش نشان داد که متغیرهای الگوی تقسیم¬کار در خانواده، ساخت قدرت (متقارن- نامتقارن) در خانواده، شیوه اعمال قدرت (اقناع- اجبار) در خانواده، تحصیلات و درآمد رابطه مستقیم معناداری با مشارکت اجتماعی زنان دارند و الگوی تصمیم¬گیری در خانواده و سن رابطه معکوس معناداری با مشارکت اجتماعی زنان دارند.به این صورت که با افزایش الگوی تصمیم¬گیری مردمحور در خانواده، مشارکت اجتماعی زنان کاهش می¬یابد و برعکس. با توجه به ضریب تعیین بدست آمده 2/13 درصد می¬توان گفت مدل طراحی شده از قدرت نسبتاً مناسبی جهت تبیین مشارکت اجتماعی زنان برخوردار بوده است.
-
بررسی تاثیر نگرش زیست محیطی ریزگرد محور بر برخی از متغیرهای جامعه شناختی( مورد مطالعه: شهرستان اهواز).
علی موسوی نسب 774هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر نگرش زیستمحیطی ریزگردمحور بر برخی از متغیرهای جامعهشناختی (موردمطالعه: شهر اهواز) است. متغیرهای جامعه¬شناختی منتخب پژوهش عبارت¬اند از «تمایل به مهاجرت، رضایت از زندگی، محرومیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی». همچنین از نظریات برساخت-گرایی اجتماعی ریسک زیست¬محیطی و نظریات عوامل دافعه و جاذبه اورت اس لی، نظریات مرتبط با رضایت از زندگی اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی به منظور تبیین نظری تحقیق حاضر استفاده گردید. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته براساس گویه¬های پنج گزینه¬ای مبتنی بر طیف لیکرت است. پایایی گویه¬های متغیرهای پژوهش براساس روش آلفای کرونباخ 7/ به بالا بوده است. همچنین اعتبار ابزار سنجش براساس نظرات اساتید و متخصصین تایید شد. نمونه آماری پژوهش 384 نفر از شهروندان شهر اهواز بوده است که براساس روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬¬ای متناسب با حجم انتخاب شد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد میان نگرش زیست¬محیطی ریزگردمحور با متغیرهای تمایل به مهاجرت، رضایت از زندگی، محرومیت اجتماعی و اعتماد اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد، و میان متغیر نگرش زیست¬محیطی ریزگردمحور با مشارکت اجتماعی رابطه¬ای یافت نشد. در نهایت براساس یافته¬های پژوهش لزوم بررسی پدیده زیست¬محیطی ریزگردها با نگاه جامعه¬شناختی تبیین گردید و پیشنهادات و محدودیت¬های پژوهش بیان گردید
-
بررسی رابطه عوامل اجتماعی، فرهنگی و رفاه ذهنی در بین ساکنین بالای 18 سال شهر بوشهر
فاطمه عمرانی 774رفاه اجتماعی یکی از این مقولاتی است که تجلی ساختار در فرد است. بدین معنا که امکانات ساختاری و عینی چگونه در فرد احساس رفاه، شادکامی، رضایت و خوشبختی ایجاد میکنند. این احساس اگر چه در ساختار روانی فرد تجربه میشود و ماهیتی ذهنی دارد اما محصولی ساختاری و اجتماعی است. رفاه ذهنی به ویژگیهای رفاه از منظر روانی خود فرد با توجه به تفسیری که از وضعیت خود منعکس میکند توجه مینماید. در جریان هدف¬گذاریهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، امری مهم که دولتمردان و برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی را درگیر میسازد، ایجاد رفاه است. و از آن جایی که رفاه امری بسیار پیچیده است و همیشه در معنای کمی و عینی نمی¬گنجد، در این پژوهش بر آن شدیم که ارتباط عوامل اجتماعی- فرهنگی چون سبک زندگی، احساس آنومی، پایگاه اقتصادی اجتماعی و متغیرهای زمینه ای را با بعد ذهنی رفاه بررسی کنیم. تئوری رفاه ذهنی تونی فیتزپتریک مبنای کار این پژوهش قرار گرفت. حجم نمونه شامل 400 نفر از ساکنین بالای 18 سال شهر بوشهر می باشد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان از ارتباط معنادار متغیرهای سبک زندگی، احساس آنومی و پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد با میزان رفاه ذهنی آنان داشت.
-
بررسی رابطه بین محرومیت نسبی و امید به زندگی دانشجویان ( مطالعه موردی: شهر دهدشت)
جهرم درای 773امید به زندگی، یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی و شادابی افراد جامعه بهویژه نسل جوان است. وقتی امید به زندگی در ارتباط با قشر دانشجو بهعنوان آیندهسازان جامعه مطرح می¬شود، اهمیت آن دوچندان می¬شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین محرومیت نسبی و امید به زندگی دانشجویان است. روش پژوهش پیمایشی، بر اساس طرح مقطعی بود و اطلاعات موردنیاز بهوسیله توزیع پرسشنامه در بین 360 نفر از دانشجویان شهردهدشت به روش نمونه¬گیری طبقه¬ای متناسب گردآوری شد. یافته¬ها بیانکننده آن بود که دانشجویان از میزان امید به زندگی متوسط روبه¬ بالایی بهره¬مند بودند و همبستگی بین متغیرهای مستقل احساس امنیت اجتماعی و حمایت اجتماعی با متغیر وابسته معنادار و مستقیم و متغیر محرومیت نسبی با امید به زندگی معنادار اما معکوس بوده است. هم¬چنین رابطه معناداری بین متغیرهای پایگاه اقتصادی اجتماعی، سن، جنس، وضعیت¬تاهل، محل سکونت و دانشگاه محل تحصیل با متغیر وابسته مشاهده نشد. تفسیر نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای محرومیت نسبی، احساس امنیت اجتماعی و حمایت اجتماعی 49/0 از تغییرات امید به زندگی را تبیین می¬کنند.
-
بررسی تاثیر بازدید از آثار تاریخی بر هویت قومی و ملی(مورد مطالعه: بازدیدکنندگان از قلعه فلک الافلاک شهرستان خرم آباد)
رضا کوشکی 773<p>موضوع هویت با ورود به دنیای مدرن و سر بر آوردن هویت¬های تازه و برخورد آنان با هویت¬های پیشین و به طور ویژه¬ای هویت ملی و قومی مورد توجه حوزه¬های مختلف قرار گرفته است. رونق گردشگری در جهان بواسطه پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی؛ مکانهای تاریخی و موزه¬ها را تبدیل به اماکنی موثر در شناخت هویت ملی و قومی اقوام و ملل مختلف نموده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر بازدید از آثار تاریخی بر هویت ملی و قومی در بین بازدیدکنندگان موزه قلعه فلک¬الافلاک شهر خرم¬آباد واقع در استان لرستان، با تاکید بر نقش موزه¬ها انجام گردیده، که بصورت پیمایشی بوده و از طریق توزیع پرسشنامه در بین نمونه 400 نفری از بازدیدکنندگان به مرحله آزمون رسیده است. برای سنجش میزان تاثیر متغیر مستقل بازدید از موزه بر متغیرهای وابسته هویت ملی و قومی، غرور ملی و قومی، همبستگی ملی و قومی، داده های بدست آمده بوسیله نرم افزار اس¬پی¬اس¬اس و آزمون های توصیفی و...مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج بدست آمده، بازدید از موزه بر هویت ملی و هویت قومی، غرور ملی و غرور قومی و همبستگی قومی تاثیر مثبتی دارد، یا به عبارتی بین متغیر مستقل بازدید از موزه) با متغیرهای وابسته هویت ملی و قومی، غرور ملی و قومی و همبستگی قومی، رابطه معناداری برقرار است.</p>
-
بررسی رابطه برخی عوامل جامعه شناختی موثر بر احساس امنیت اجتماعی در شهر اهواز (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز)
سهام کعبی 773هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر امنیت اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز می¬باشد که برای تبیین مساله و تعیین چارچوب نظری از دیدگاه¬های جامعه شناسی مرتبط استفاده و نظریات از آن استخراج شد. این تحقیق به صورت پیمایشی و ابزار جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه می¬باشد. جمعیت آماری در این تحقیق، تمام دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1394-1393 اجرا شد است. نتایج تحقیق نشان می¬دهد که تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه¬ی معنی¬داری دارند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می¬دهد که متغیرهای انسجام اجتماعی، کاربرد رسانه¬های گروهی، احساس محرومیت نسبی، اعتماد اجتماعی، احساس آنومی و تعهد مذهبی معنادار بوده¬اند که در مجموع 9/40 درصد از تغییرات مربوط به امنیت اجتماعی را این شش متغیر تبیین می¬کنند.
-
بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر تعهد اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
سیده سارا کشاورز 773چکیده:
رساله حاضر به بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر تعهد اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، حجم نمونه 374 نفر، روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، نوع تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بوده است. همچنین، در این تحقیق از تکنیکهای آماری نظیر ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل آماری t-test، آنالیز واریانس یک طرفه، تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داده است که اعتماد اجتماعی، رضایت اجتماعی، هویت ملی، احساس ناکامی و سطح دینداری با متغیر وابسته رابطه مستقیم و معنی داری دارند. در بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای و متغیر وابسته رایطه میان جنس و تعهد اجتماعی تایید شد ولی وجود رابطه میان درآمد و رشته تحصیلی با تعهد اجتماعی تایید نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داده است که متغیرهای وارد شده در تحقیق 50 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند که در این بین متغیر هویت ملی بیشترین سهم را در تبیین واریانس تعهد اجتماعی دارد.
-
بررسی تاثیر عوامل اجتماعی- فرهنگی بر نابرابری جنسیتی آموزشی از دیدگاه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز
فرشته یوسفی منش 773این تحقیق با هدف بررسی برخی عوامل فرهنگی _ اجتماعی بر نابرابری جنسیتی آموزشی به ویژه عوامل جامعه پذیری جنسیتی و عوامل ایدئولوژیک صورت گرفته است. در بعد نظری برای رسیدن به این اهداف تحقیق، از نظریات جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و نظریات فمنیستی استفاده شده است. متغیر وابسته این تحقیق نابرابری جنسیتی آموزشی میباشد. نمونه پژوهش 378 نفر از دختران دبیرستانی شهر اهواز بوده است. مهمترین یافته های تحقیق حاکی از وجود نابرابری جنسیتی آموزشی به گونه ای محسوس بوده است. نتایج نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل قومیت، جامعه پذیری جنسیتی، پذیرش ایدئولوژی مردسالاری، باورهای قالبی جنسیتی، و نابرابری جنسیتی آموزشی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و بین پایگاه اجتماعی _ اقتصادی و نابرابری جنسیتی آموزشی رابطه معکوس و معنی دار دیده میشود. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری نشان دهنده این است که متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، ایفای نقش جنسیتی و ایدئولوژی مردسالاری 682/. از واریانس متغیر نابرابری جنسیتی آموزشی را تبیین نموده اند.
-
بررسی تاثیر برنامه های تلویزیون استانی بر سبک زندگی (مورد مطالعه: مردم عرب خوزستان)
ایروانی-بیژن 773چکیده: برنامه های تلویزیونی استانی به¬عنوان یک قالب اثرگذار اجتماعی چه «الگوی سبک زندگی» را معرفی می¬کنند؟ آیا «پیام-های تولید شده»ی سازندگانِ این برنامه ها با «پیام¬های تعیین شده»¬ی سیاست¬گذاران همخوانی دارد؟ این تحقیق در پی بازشناسی موارد مذکور است. اساس کار این پژوهش به طور ویژه دو برنامه ی زنده ی «مراحب» و «بیت الهناء» می باشد.
روش تحقیق پیمایش و شیوهی نمونهگیری خوشه ای است. با استفاده از «پرسشنامه»، جمعیت نمونهی تحقیق، یعنی تعداد 381 نفر از مردم عرب خوزستان مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد که مخاطبان برنامه های عربی تلویزیون خوزستان از درآمد و تحصیلات بالایی برخوردار نیستند. ضمن آن که رابطه ای مستقیم بین میزان تماشای برنامه های عربی تلویزیون خوزستان و ارزش های مذهبی، نمادهای فرهنگ سنتی و ارتباطات سنتی و در عین حال رابطه ای معکوس بین میزان تماشای برنامه های عربی تلویزیون خوزستان و الگوهای رفتاری مدرن و به کار گیری نمادهای منزلتی مدرن وجود دارد.
همچنین نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که واریانس متغیر وابسته با توجه به متغیرهای مستقل از طریق R2 حدود 65/0 درصد از واریانس میزان استفاده از تلویزیون را تبیین کرده اند، هم چنین نتایج بدست آمده از ضرایب B نشان می دهد که از میان پنج متغیر (ارزش های مذهبی، الگوهای رفتاری مدرن، به کارگیری نمادهای منزلتی مدرن، نمادهای فرهنگ سنتی و ارتباطات سنتی) که تاثیر معناداری بر میزان استفاده از تلویزیون داشته اند، متغیر ارزش های مذهبی بیشترین تاثیر را بر روی میزان استفاده از تلویزیون داشته است.
-
هویت قومی وتاثیرآن براحساس طرداجتماعی (موردمطالعه عرب های ساکن شهر اهواز )
حیدری -خیری 772چکیده
رسالۀ حاضر به بررسی هویت قومی و تاثیر آن براحساس طرداجتماعی در بین قوم عرب شهرستان اهواز، پرداخته است. و بابهره گیری ازیک چارچوب نظری تلفیقی،موضوع رامورد مطالعه قرار داده وفرضیه هایی چند را به آزمون نهاد.جامعۀ آماری افراد 15تا50 سال، حجم نمونه 384 نفر، روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای،نوع تحقیق پیمایش و ابزارگردآوری داده ها،پرسشنامه بوده است.یافته ها با استفاده ازنرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه هانشان داده است که متغیرهای تعصب، تعلق، همبستگی، نگرش به هنجارها و جامعه پذیری قومی رابطۀ معکوس ومعناداری با متغیر وابسته،دارند. به علاوه متغیرتبعیض قومی به صورت مستقیم با احساس طرداجتماعی رابطه دارد.همچنین بین متغیرهای جمعیت شناختی(سن،جنس وتحصیلات) و احساس طرد اجتماعی رابطۀ معناداری وجود دارد. اما طبق نتایج بین متغیرمنزلت قومی واحساس طرد اجتماعی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیزنشان داده است که متغیرهای وارد شده درتحقیق 58/0 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند.که در این بین متغیرتعصب قومی بیشترین سهم را درتبیین واریانس احساس طرد اجتماعی دارد.سرانجام بخش پایانی این تحقیق به ارائۀ پیشنهادات و راهکارهایی دراین زمینه پرداخته است.
-
تاثیر بازی های خشونت آمیز بر رفتار نوجوانان مقطع راهنمایی
حسین جهانیانی 772چکیده : هدف ازاین پژوهش پرداختن به تاثیر بازی های رایانه ای خشونت آمیز بر بعضی ازویژگیهای رفتاری نظیر:
پیشرفت تحصیلی ، یادگیری ، اضطراب و افسردگی ،پرخاشگری ، جامعه پذیری دانش آموزان مقطع راهنمایی می
باشد. جامعه پژوهشی حاضر را دانش آموزان پسرودختر دوره راهنمایی شهرلیکک بهمئی تشکیل می دادند .
در این پژوهش با استفاده ازروش نمونه گیری طبقه ای تعداد300نفر از دانش آموزان پسرو دختر راهنمایی
شهرلیکک بهمئی بعنوان حجم نمونه ی آماری ،و در مجموع از چهار مدرسه انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات
پرسشنامه ، و یافته ها با استفاده از نرم افزار pss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند،.همچنین یافته های تحقیق نشان
می دهد که،بین متغیرمستقل)بازی های رایانه ای خشونت آمیز (ومتغیر های وابسته)پرخاشگری ،جامعه پذیری ،سطح
یادگیری،پیشرفت تحصیلی،اضطراب و افسردگی( رابطه معنی داری درسطح. a =0 /0 5وجود دارد، برای آزمودن
فرضیه ها ی پژوهش در قسمت آمار توصیفی از فراوانی و میانگین ودر قسمت آمار استنباطی از ضریب همبستگی
پیرسون و رگرسیون استفاده گردید
نتایج بدست آمده پژوهش نشان داده اند ،که بین میانگین ها و انحراف معیار تفاوت معنی داری وجود دارد. در نتیجه
بین استفاده از بازیهای رایانه ای خشونت آمیز و بعضی از رفتار های ذکر شده دانش آموزان دوره راهنمایی رابطه
معنی داری وجود دارد بنابرین فرض صفر رد می شود . بخش پایانی این پژوهش ،به نتیجه گیری،و یافته های مربوط به
فرضیه های تحقیق و مقایسه ی این یافته ها ،با استفاده از تحقیقات پیشین ، وبعضی از محدودیت های تحقیق،
همچنین پیشنهادات و ارائه ی راهکار های ،احتمالی و مداخله ای می پردازد .
-
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به تقدیرگرایی ( مورد مطالعه :جوانان هجده تا سی ساله شهرستان دهلران)
حسینی تبار-مهین 772هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به تقدیرگرایی (مورد مطالعه: جوانان 30-18 ساله شهرستان دهلران)می باشد. روش¬¬تحقیق، پیمایشی و با ابزار پرسشنامه اطلاعات لازم جمع¬آوری شده است. نمونه تحقیق شامل 375 نفر از جوانان 30-18 ساله شهرستان دهلران است که از طریق نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شده¬اند. یافته¬های این تحقیق نشان می¬دهد که بین تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات و قومیت با گرایش به تقدیرگرایی رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که دو متغیر میزان ، سبک زندگی و الگوی آمرانه نظارت خانواده معنادار بوده اند که در مجموع 47 درصد از تغییرات مربوط به گرایش به تقدیرگرایی را این دو متغیر تبیین می کننند.
-
بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر رضایتمند شغلی کارمندان (مورد مطالعه: اداره مالیاتی شهرستان اهواز)
خوش نیام-زینب 772هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه: اداره امور مالیاتی شهر اهواز)می باشد. روش¬¬تحقیق، پیمایشی و با ابزار پرسشنامه اطلاعات لازم جمع¬آوری شده است. نمونه تحقیق شامل 236 نفر از کارمندان اداره امور مالیاتی است که از طریق نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شده¬اند. یافته¬های این تحقیق نشان می¬دهد که بین تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه شغلی با رضایت شغلی رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که دو متغیر سرمایه اجتماعی و اعتماد به افوق معنادار بوده اند که در مجموع 70 درصد از تغییرات مربوط به رضایت شغلی را این دو متغیر تبیین می کنند.
-
بررسی عوامل موثر بر آزار زنان و دختران در خیابان های اهواز ( 40 -18 ساله)
یزدانی کچویی-پروین 772بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی، موثر بر آزار زنان و دختران در خیابان (مطالعه موردی: دختران و زنان 40 - 18 سال شهر اهواز)
ازروش پیمایشی و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و به صورت تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 نفر از از 8 منطقه شهری اهواز، 4 منطقه 1، 2، 4 و 6 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS انجام گرفته است. داده های به دست آمده از پرسش نامه به کمک مصاحبه تکمیل و با آزمون پیرسون و آزمون تی، رگرسیون تحلیل شدند. زمان اجرای پژوهش سال 93 بوده است.
طبق نتایج به دست آمده بالاترین نرخ انواع آزار جنسی علیه زنان، لبخندها و اشاره های چندش آور توسط فاعل آزار و پایین ترین، ربوده شدن و بازگشت به خانه پس از آزار بود. در چگونگی برخورد با فاعل آزار، رفتار تحریک کننده زنان، بالاترین نرخ را داشت و برخورد فیزیکی با فاعل آزار کم ترین نرخ. فرضیه های میزان رفتارهای خشونت آمیز در خانواده، رسانه های دیداری - شنیداری ناهنجار، جامعه پذیری، نابرابری جنسیتی و چگونگی اجرای قانون در مراکز حمایتی از حقوق زنان و دختران تایید شدند ولی فرضیه های بی کاری مردان و توجه به حالات رفتاری فرزندان رد شدند.
با توجه به نتایج به دست آمده، با مواردی چون، تقویت مهارت های مقابله با آزار زنان، بالا بردن حس اعتماد به نفس دختران، آموزش مسایل عاطفی و اجتماعی – اخلاقی به جوانان و خانواده ها به منظور کاهش آزارهای خیابانی پیشنهاد می شود.
-
بررسی تاثیر محرومیت نسبی بر هویت ملی ساکنان شهرستان کارون
فروزان مهر-پیروز 772موضوع این پژوهش بررسی تاثیر محرومیت نسبی بر هویت ملی ساکنان شهرستان کارون می¬باشد که در میان ساکنین شهرستان کارون با انتخاب نمونه 380 نفری 18 تا 65 ساله به روش پیمایشی انجام شد. عمده¬ترین هدف این پژوهش بررسی تاثیر محرومیت نسبی بر هویت ملی ساکنین شهرستان کارون است. بنابراین در همین راستا شش فرضیه مطرح شده که این فرضیه ها شامل: رابطه میان میزان تحصیلات، اشتغال، درآمد خانواده، پایبندی به هویت قومی، رضایتمندی از خدمات عمومی و مشارکت در امور سیاسی با هویت ملی است. از طریق پرسشنامه و با استفاده از طیف لیکرت و منابع کتابخانهای اطلاعات مورد نیاز جمع اوری شد. پس از تجزیه و تحلیل از طریق SPSS نتایج نشان داد که گرایش به هویت ملی با متغیرهای اشتغال، پایبندی به هویت قومی، رضایتمندی از خدمات عمومی و مشارکت در امور سیاسی ارتباط دارد و رابطه هویت ملی با تحصیلات و درآمد خانواده وجود ندارد. نظر تدرابرت گر، میردال و ویلیامسون در زمینه تاثیر مولفه های محرومیت نسبی بر هویت ملی منطبق با بسیاری از ابعاد این پژوهش می باشد.
-
بررسی علل جامعه شناختی موثر بر قانون گریزی (مورد مطالعه : رانندگان اعمال قانون شده وسایل نقلیه شخصی محور اهواز- مسجدسلیمان- شوشتر )
عبدعلی طاهری مقدم-عبدعلی 772قانون گریزی در ترافیک که اغلب ریشه حوادث ترافیکی است دارای علل گوناگونی است که ریشه در موضوعاتی از جمله جامعهشناسی، آسیبشناسی اجتماعی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، جرمشناسی، فلسفه، اقتصاد، مردم شناسی، تعلیم و تربیت، تاریخ مطالعات فرهنگی و حتی پزشکی قانونی دارد و گویای حلقههای زنجیری است که هر کدام نیاز به تعمق و بررسی دارند. عوامل اجتماعی و جامعه شناختی از جمله ریشههای اصلی قانون گریزی شناخته شدهاند.
پس می توان نتیجه گرفت که،رانندگان متخلف باید در دوره های آموزشی اجباری و جلسات بحث گروهی شرکت کنند تا هنجارهای رانندگی را درونی کنند و با تفکر انتقادی روشهای حل مساله را بررسی و تحلیل نمایند. همچنین باید نیازهای اجتماعی با شیوه های مختلف و مناسب برآورده شود و نگرش مردم به قانون اصلاح شود.
-
بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر گرایش به نزاع های دسته جمعی ( مورد مطالعه : افراد 15 سال به بالای شهر کارون استان خوزستان )
نصیری-نوراله 772هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر گرایش به نزاع های دسته جمعی شهروندان 15 سال و بالاتر شهر کارون می باشد که برای تبیین مساله و تعیین چارچوب نظری از دیدگاه های جامعه شناسی مرتبط استفاده و فرضیات از آن استخراج شد.این تحقیق به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد است جمعیت آماری در این تحقیق ، تمام شهروندان بالای 15سال شهر کارون می باشد ، که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384نفر تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1392-1393اجرا شده است.نتایج تحقیق نشان می¬دهد که تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند.. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که تنها سه متغیر احساس محرومیت نسبی، قوم گرایی، اعتماد عمومی معنادار بوده اند که در مجموع 50 درصد از تغییرات مربوط به گرایش به نزاع های دسته جمعی را این چهار متغیر تبیین می کنند.
-
بررسی تاثیر رسانه های ارتباط تصویری بر جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی ( پایه سوم و چهارم) شهر کوهدشت.
احمد ویسی 772جامعه پذیری یا اجتماعی شدن یعنی همنوایی فرد با ارزشها، هنجارها و نگرش های گروهی و اجتماعی است و دارای ابعاد و زیر شاخه های متعددی چون جامعه پذیری سیاسی، جامعه پذیری دینی، جامعه پذیری جنسیت، جامعه پذیری سازمانی و ... می باشد. جامعه پذیری با اهداف و کارگزاران متعددی انجام می گیرد. مهمترین کارگزاران جامعه پذیری در دنیای امروز، خانواده، رسانه های ارتباطی همگانی صوتی و تصویری، مدارس، مساجد، احزاب سیاسی و ... می باشد. که در کنار هم به جامعه پذیری فرد کمک می کنند. تحقیق حاضر در صدد بررسی تاثیر رسانه¬های ارتباط تصویری بر جامعه¬پذیری دانش¬آموزان دبیرستانی (پایه سوم و چهارم) شهر کوهدشت در سال تحصیلی 1393-1392 می¬باشد، البته تلاش شده است تاثیر عوامل و متغیرهای دیگری چون پایگاه اجتماعی- اقتصادی به صورت ذهنی و عینی، سن دانش آموزان، جنس و پایه تحصیلی بررسی شود. روش تحقیق پیمایشی و تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. چارچوب نظری این پژوهش براساس نظریه لوازم کارکردی نظامهای اجتماعی تالکوت پارسونز و نظریه کاشت جرج گربنر و نظریه تعلیم اجتماعی و مدل سنجش دینداری گلارک و استارک بنا شده است. در این تحقیق از شیوه¬ی نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و حجم نمونه¬ی مورد مطالعه 384 نفر می¬باشد. مراحل آماری آن با استفاده از نرم¬افزار Spss v.16 انجام شده است.نتایج نشان داد که از مجموع عوامل مطرح شده متغیرهای پایگاه اجتماعی- اقتصادی (بعد عینی و ذهنی)، نوع رسانه، جنست و ... بر جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی تاثیرگذار هستند.
-
بررسی عوامل موثر برشیوع جرائم در شهر اهواز(مورد مطالعه مناطق حاشیه نشین)
خدایاری-عباداله 772<p style="text-align: justify;"> انحرافات و جرائم همواره تهدیدبرای جوامع بوده وبا هرتغییر در حوزه های اجتماعی و اقتصادی اشکال جدیدی به خود می گیردکه شیوع و گسترش آن می تواندهمانندیکی از موانع توسعه عمل کندوتاثیر مخرب برجامعه بگذارد.هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر شیوع جرم در مناطق حاشیه نشین شهر اهواز بود.روش پژوهش پیمایش بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفراز افراد بالای 15سال از حاشیه¬نشینان شهر اهواز با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه-ی طراحی شده روی آن¬ها اجرا شد.یافته ها نشان می دهد که کلیه¬ی ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق به غیر از سن معنادار است و تمامی فرضیات در سطح همبستگی مورد تایید قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس آنومی در تبیین شیوع جرم بیشترین سهم و متغیر میزان بهره مندی از امکانات رفاهی کمترین تاثیر را داشته است. در پایان مقدار R2 که 43 درصد می باشد نشان می دهد که متغیر شیوع جرائم توسط متغیرهای مستقل تبیین می گردد و با توجه به سطح معنی داری بدست آمده مدل رگرسیون خطی تایید می گردد.</p>
-
بررسی جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای زیست محیطی مسئولانه شهروندان (مورد مطالعه : شهروندان 15 سال و بالاتر شهر اهواز)
محمدی-شعبان 772هدف مطالعه حاضر، بررسی جامعه شناختی رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای زیست محیطی مسئولانه شهروندان 15 سال و بالاتر شهر اهواز می باشد. روش¬¬تحقیق، پیمایشی و با ابزار پرسشنامه اطلاعات لازم جمع-آوری شده است. نمونه تحقیق شامل 384 نفر از ساکنان شهر اهواز است که از طریق نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شده¬اند. یافته¬های این تحقیق نشان می¬دهد که بین تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات و قومیت با رفتارهای زیست محیطی مسئولانه رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که تنها دو متغیر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی معنادار بوده اند که در مجموع 70 درصد از تغییرات مربوط به رفتارهای زیست محیطی مسئولانه را این دو متغیر تبیین می کنند.
-
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رفتار رانندگی پرخطر (مورد مطالعه : شهروندان 18 سال و بالاتر)
سیما عبدی زاده 771هدف از این مطالعه بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رفتار رانندگی پرخطر (مورد مطالعه : شهروندان 18 سال و بالاتر شهر اهواز) می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ی شهروندان 18 سال و بالاتر شهر اهواز می باشد. از میان جامعه آماری 384 نفر از دانشجویان از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. یافته ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تمامی فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون های آماری مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و اکثر آن ها تایید شدند. یافته های تحقیق نشان داد بین تمامی متغیرهای مستقل تحقیق با رفتار رانندگی پرخطر شهروندان شهر اهواز رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای جمعیت شناختی (سن ، جنسیت، وضعیت تاهل، تجربه رانندگی ، تحصیلات) و رفتار رانندگی پرخطر رابطه معناداری وجود دارد اما بین متغیر قومیت و رفتار رانندگی پرخطر شهروندان رابطه معناداری وجود ندارد. بخش پایانی این تحقیق ، با توجه به اهمیت برقراری نظم اجتماعی و جلوگیری از بروز انحرافات اجتماعی و حوادث رانندگی به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه پرداخته است.
-
عوامل اجتماعی-فرهنگی موثر بررفتار همیارانه -غیر همیارانه افراد در موقعیت های متعارض میان منافع فردی و منافع جمعی،مورد مطالعه :شهروندان 16 سال به بالای شهر اهواز در بهمن 1392
لادن بقراط 771هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی موثر بر رفتار همیارانه – غیرهمیارانه افراد، در موقعیت های تعارض میان نفع فردی و نفع جمعی می باشد که در شهر اهواز و در زمستان 1392 به اجرا درآمد. در این پژوهش، متغیرها را عوامل جمعیت شناختی ( جنسیت ، تاهل ، دینداری ) ، عوامل موقعیتی ( پایگاه اجتماعی – اقتصادی ، رضایت از شرایط زندگی ) و عوامل اجتماعی ( ارتباط با دیگران ، پیامدهای متقاعدکننده، سرمایه اجتماعی، فردگرایی و مسئولیت پذیری ) تشکیل می دهند و متغیر وابسته این پژوهش، تعارض بین منافع فردی و منافع جمعی می باشد. مبانی نظری بررسی تعارض میان منافع فردی و منافع جمعی، نظریه انتخاب عقلانی و بازی دوراهی زندانی و سرمایه اجتماعی است. در آزمون فرضیات از نرم افزار آماریspss و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T و همچنین تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رفتار همیارانه افراد در موقعیت های دوراهی اجتماعی 9/18 از 25 می باشد که حاکی از همکاری بالای افراد است. و نیز نتایج نشان می دهد که رابطه بین دوراهی اجتماعی با فردگرایی، رضایت از شرایط، دینداری و ارتباط با دیگران تایید گردیدند.
-
بررسی استفاده از تلفن همراه بر شکلگیری هویت فردی مدرن (مورد مطالعه: نوجوانان دبیرستانی شهرستان اهواز)
فاطمه گراوند 770 -
تاثیر استفاده ماهواره بر هویت فرهنگی جوانان (مورد مطالعه: شهرستان شوش)
زیبا دمادم 770 -
بررسی عوامل موثر بر میزان توسعه فرهنگی (مورد مطالعه:شهروندان ایلام)
سیدصادق موسوی 770 -
بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر فرهنگ زیست محیطی شهروندان ( مورد مطالعه: جامعه شهری اهواز)
شهروز فروتن کیا 768 -
بررسی کلیشه های جنسیتی در ادبیات داستانی ایران (مورد مطالعه: آثار داستانی جلال آل احمد)
سیمین کاظمی گلباغی 768 -
بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر ارتباطات و تعاملات در جامعه علمی ایران با تاکید بر ارتباطات و تعاملات دانشجویان با اساتید (مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز )
محمد پورترکارونی 768 -
بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی دانشجویان
فرزانه هاشمی 767 -
بررسی مفهوم خود کامگی در شعر پنج شاعر معاصر
محمد حسین دلال رحمانی 767 -
بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی زنان در شهر اهواز
ایرج تامرادی 756