26 06 2022 02:31
کد خبر : 1805675
تعداد بازدید : 1

مسائل پیرامون آموزش مجازی در بستر شبکه‌ی شاد در استان خوزستان بررسی شد

 

 

به‌منظور واکاوی تجارب معلم‌ها و دانش‌آموزان پیرامون آموزش مجازی در بستر شبکه‌ی شاد، نشستی با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی و اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر سجاد بهمنی استادیار گروه جامعه‌شناسی این دانشکده در این نشست که پیش از ظهر امروز شنبه چهارم تیرماه در سالن اجتماعات دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی برگزار شد، بیان کرد: همه‌گیری کرونا ویروس، فعالیت بسیاری از مدارس در ۱۸۸ کشور جهان را متوقف کرده و بر اساس گزارش یونسکو، بیش از یک و نیم میلیارد دانش‌آموز (بیش از ۹۱ درصد از دانش‌آموزان جهان) تحت‌تأثیر همه‌گیری کرونا ویروس قرار گرفته‌اند و سیستم آموزشی آن‌ها نیز دچار تغییرات جدی شده است.

وی افزود: با فراگیر شدن و گسترش ویروس کرونا، مدارس یکی از اولین نهادهایی بودند که در راستای مراقبت از سلامتی دانش‌آموزان و خانواده‌ها تعطیل شدند و پیش از اعلام رسمی تعطیلی مدارس در کشور، وزارت آموزش‌وپرورش در فروردین ۱۳۹۹ شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) را مورد بهره‌برداری قرارداد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: این شبکه اجتماعی- آموزشی به‌عنوان یک استراتژی در برابر ضربات ویروس نوظهور بر آموزش‌وپرورش شکل گرفت و با وجود موفقیت نسبی، از سوی فرهنگیان، دانش‌آموزان، مدیران و معاونین، اولیاومربیان و همچنین فعالان حوزه‌ی آموزش با انتقاداتی مواجه بوده است.

بهمنی با اشاره به پژوهش انجام شده در این دانشگاه درباره‌ی مهم‌ترین چالش‌های این شبکه اجتماعی- آموزشی باتکیه‌بر احصا تجارب ذی‌نفعان، عنوان کرد: از نظر محققان این حوزه، کمبود سیستم‌های فن‌آوری، دسترسی ضعیف به اینترنت، سطح پایین آمادگی و تجربیات معلمان در آموزش برخط، سطح تمرکز و انگیزه دانش‌آموزان، میزان خلاقیت معلمان در تدریس به شیوه غیرحضوری نیز از جمله چالش‌های اصلی آموزش برخط است.

وی به غفلت از روش تدریس برخط در برنامه درسی تربیت‌معلم اشاره کرد و گفت: در برنامه درسی تربیت‌معلم مهارت‌های لازم برای ایجاد توانمندی تدریس مجازی چندان مورد اعتنا قرار نگرفت و نرم‌افزارهای مناسب در این زمینه به دانشجو معلمان آموزش داده نشده‌اند. این عدم آموزش ضمن آنکه آمادگی تدریس مجازی را از این نظر نداشته‌اند به طور مداوم  درگیر چالش‌های مرتبط در این حوزه بوده‌اند. برخی از فرهنگیان تجربه تدریس مجازی را تا پیش‌ازاین اصلاً نداشته‌اند و به‌یک‌باره خود را در شاد دیدند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز از مشکلات فرهنگیان برای ضبط صدا و تصویر در خانه، شکاف دانش والدین و محتوای کتاب‌های دانش‌آموزان، مشکلات مالی خانواده در تأمین تجهیزات آموزش مجازی، تأمین مستمر هزینه بسته‌های اینترنت، گریز مستمر دانش‌آموزان از شاد به سایر شبکه‌های اجتماعی، یادگیری پایین در نتیجه آموزش برخط، تغییر کیفیت تعامل دانش‌آموز و معلم در کلاس برخط و... برخی از چالش‌های احصا شده در این حوزه است.

وی افزود: می‌توان با تشکیل کارگروه‌هایی برای ایجاد تغییرات مناسب در محتوا دروس و نحوه آموزش در مراکز تربیت‌معلم و تربیت دبیر برای ایجاد آمادگی و مهارت تدریس برخط، استفاده از ظرفیت شبکه شاد و آموزش برخط در روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا و شرایط جوی، استفاده اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان از بستر شبکه‌ی شاد برای تنوع‌بخشی به آموزش در مناطق محروم استان همچون دهدز، اندیکا، سردشت، صیدون و....  بهره‌گیری از ظرفیت آموزش مجازی برای ارتقا دانش فرهنگیان و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و... زمینه‌ی تقویت و کارایی بیشتر این شبکه را فراهم کرد.

در ادامه دکتر رضادوست رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه شهید چمران اهواز برای ارتباط هرچه بیشتر با جامعه، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه با برنامه‌ریزی‌های مدون در حوزه‌های مختلف تلاش دارند بتوانند بیش‌ازپیش در خدمات‌رسانی به جامعه مؤثر باشند.

وی، افزود: استان خوزستان در حوزه‌ی آموزش دچار مشکلات و چالش‌هایی است که می‌توان با بازنگری در برخی از فرآیندها و چابک‌سازی سیستم، زمینه ارتقای این بخش را فراهم کرد.

رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز خروج نخبگان از استان خوزستان را زیبنده‌ی این استان ندانست و بیان کرد: این مسئله نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی در استان است که متولیان امر در سطح کشور و استان برنامه‌ریزی در این زمینه انجام داده‌اند.

مسعود حمیدی‌نژاد سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان نیز در این نشست، عنوان کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده برای در سال‌های گذشته همچنان برخی از مشکلات در حوزه‌ی آموزش‌وپرورش استان وجود دارد که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود.

وی، افزود: ازاین‌پس ضروری است که آموزش در بستر فضای مجازی ادامه داشته باشد و باتوجه‌به اینکه بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در این شبکه حضور دارند، لازم است بسترهای لازم برای بهبود وضعیت این شبکه فراهم شود.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره‌ی سنجش عملکردها، بیان کرد: این رهنمود می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات در بخش‌های مختلف کمک کند.

گفتنی است در پایان این نشست برخی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی و مسئولان اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسائل و مشکلات حوزه‌ی آموزش در استان پرداختند.

 

درج شده توسط: روابط عمومی دانشگاه