مبانی و نظریه های کارآفرینی ۱۴۰۱ - ۲
آدرس ایمیل: | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: بلقیس باورصاد |
نیمسال تحصیلی: اول ۱۴۰۱/documents/1372149/0/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%88%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87%C2%AC%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C.docx | گروه: مدیریت | دانشکده: اقتصاد و علوم اجتماعی |
تعداد واحد: ۲ | نام درس: مبانی و نظریه های کارآفرینی | دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: در این بخش دورنمای کلی یک درس و جایگاه آن بین دروس مشخص خواهد شد.
| ||
هدف کلی: هدف کلی درس مبانی و نظریهای کارآفرینی، تغییر نگرش و درک دانشجویان نسبت به کسب و کار و امکان راهاندازی کسب و کار مستقل به ویژه در حوزههای تخصصی میباشد.
| ||
اهداف یادگیری: دانشجو پس از گذراندن دوره بایستی:
| ||
رفتار ورودی: آگاهی از میزان معلومات و مهارتهای دانشجویان در این مرحله انجام میشود. ازآنجاییکه رشته مدیریت میان رشتهای و مورد علاقه بسیاری از دانشجویان از رشتههای دیگر میباشد، تلاش میگردد تا از اطلاعات قبلی دانشجویان نسبت به درس مبانی و نظریهای کارآفرینی، آگاهی حاصل شود و اگر لازم باشد، مفاهیم پیش نیاز درس جدید که برای درک و فهم این درس، لازم و ضروری هستند، به دانشجویان آموزش داده و و منابعی برای یادگیری به آنها معرفی شود و آنها به سمت یادگیری هدایت شده، تا بتواند رفتار خروجی جدیدی را کسب کنند. بنابراین، آموختهها و تواناییهایی که برای آغاز درس جدید دانشجویان باید داشته باشند، بیاموزند تا بتوانند برای شروع درس جدید آمادگی لازم را بدست آورند.
| ||
مواد و امکانات آموزشی: تدریس هر درس نیازمند مواد و امکانات ویژهای میباشد. بدون توجه به قابلیتهای مواد و امکانات آموزشی در موقعیتهای مختلف، نمیتوان از آنها استفاده مناسبی داشت. نمونههایی از مواد و امکانات آموزشی مورد نیاز برای ارائه درس عبارتند از: کتاب، کاغذ سفید و خودکار، وایت برد، ماژیک وایت برد و پاک کن وایت برد، فلش مموری، لپ تاب، سیستم هوشمند، پاورپونت، دستگاه ویدئو پروژکتور، اینترنت، کامپیوتر متصل به اینترنت و غیره.
| ||
روش تدریس: ارائه هر درس یا محتوایی به دانشجویان، نیازمند انتخاب روشی متناسب با اهداف و محتوی درس میباشد. از آنجاییکه هدف کلی درس مبانی و نظریهای کارآفرینی، تغییر نگرش و درک دانشجویان نسبت به کسب و کار و امکان راهاندازی کسب و کار مستقل به ویژه در حوزههای تخصصی میباشد، از دو روش انتقال مستقیم اطلاعات و روش تدریس سخنرانی (ارائه درس) توسط استاد و روش مشارکت دادن دانشجویان و ایجاد تعامل در کلاس (مانند؛ بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، پرسش و پاسخ، تحقیق در مورد موضوعات مرتبط و ... ) استفاده میشود.
| ||
وظایف دانشجو: برای تقویت مطالب آموخته شده در کلاس درس، برای دانشجویان وظایف و تکالیفی با توجه به اهداف درس تعیین میگردد.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: امتحان کتبی میان ترم: پرسش و پاسخ و فعالیت تحقیق: ۳ نمره امتحان کتبی پایان ترم: ۱۷ نمره
| ||
منابع درس: کتاب: مبانی کارآفرینی؛ تالیف: دکتر محمود احمدپور داریانی و دکتر سید محمد مقیمی کتاب: نظریههای کارآفرینی؛ تالیف: دکتر سید محد مقیمی ، دکتر مرتضی اکبری ، دکتر یوسف وکیلی مقالههای بروز فارسی و لاتین
|
هفتة یکم
آشنایی با مفاهیم کسب و کار
|
هفتة دوم
نگرشها به کسب و کار
|
هفتة سوم
مفهوم کارآفرینی و کارآفرین (سیر تکاملی و تعاریف)
|
هفتة چهارم
چگونگی راه اندازی و شکلگیری کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة پنجم
فعالیتهای مدیریتی در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة ششم
فعالیتهای تولیدی و فنی در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة هفتم
فعالیتهای بازرگانی در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة هشتم
فعالیتهای حسابداری در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة نهم
فعالیتهای مالی در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة دهم
فعالیتهای تأمینی در کسب و کارهای کارآفرینانه
|
هفتة یازدهم
آشنائی با داستان های موفقیت و شکست کارآفرینان و قهرمانان توسعه
|
هفتة دوازدهم
آشنائی با مراحل ثبت و تأسیس شرکت و آشنائی با انواع شرکت ها
|
هفتة سیزدهم
آشنائی با تجربیات موفق کارآفرینان ایرانی
|
هفتة چهاردهم
ارزیابی امکان سنجی و انتخاب ایده کارآفرینی
|
هفتة پانزدهم
آشنائی با چارچوب طرح کسب و کار
|
هفتة شانزدهم
جمعبندی مباحث و مروری بر آنها
|