در راستای سیاستهای معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مرکز آموزشهای مجازی و مستمر اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در بهبود آموزش مجازی و تولید محتوای مناسب این آموزش متناسب با نیاز اساتید و دانشجویان و استفاده هوشمندانه از آنها و همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی با رویکرد یادگیری بهتر، این مرکز در نظر دارد دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه را برگزار نماید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در نخستین دوره جشنواره که در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد، حوزه معاونت آموزشی با تواناییها و نظرات اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش مجازی آشنا شد و تلاش نمود از اطلاعات به دست آمده در جهت بهبود فضای آموزش دانشگاه استفاده کند. با توجه به این نکته در سال ۱۴۰۱ نیز دومین جشنواره از تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ و با ارسال آثار تولیدی داوطلبان در سامانه جشنواره آغاز خواهد شد.
علاقمندان به شرکت در جشنواره تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ فرصت دارند به بخش شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی موجود در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به آدرس http://lms.scu.ac.ir مراجعه و ضمن مطالعه دستورالعمل، ضوابط و مقررات جشنواره، نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.
اهداف برگزاری دومین جشنواره
۱– تشویق اساتید به بهبود کیفیت تولید محتوای الکترونیکی مناسب
۲- شناسایی توانمندیهای اساتید در زمینه تولید محتوای الکترونیکی
۳- ترویج استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی
۴- مستندسازی تجربیات اساتید دانشگاه در زمینه آموزش مجازی
۵- افزایش نشاط علمی و بهبود مشارکت دانشجویان در تولید محتوای الکترونیکی
۶- بهره گیری از تجارب دانشگاهیان در برنامه ریزی برای آموزش مجازی دانشگاه
ضوابط شرکت در جشنواره در بخش دانشجویان
کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز دارای حساب کاربری فعال در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به آدرس http://lms.scu.ac.ir تبصره ۱: دانشجویان میتوانند محصول خود را بهصورت کار اشتراکی (استاد- دانشجو یا دانشجو- دانشجو) ارائه نمایند (حداکثر اعضای گروه چهار نفر)
محورها
بخش دانشجویی
تولید ویدئوی آموزشی
تولید درس افزار آموزشی
مستندسازی تجربیات و ارائه ایدههای خلاقانه دانشجو در خصوص آموزش مجازی
تهیه ویدئوی آموزش بخشی از درس، توسط دانشجو
موضوع تدریس باید بخشی از درس های رشته تحصیلی دانشجو باشد(دانشجو در نقش استاد)
ویدئو با کیفیت تصویری مناسب و حداکثر در ۵۰ مگابایت و در قالب MP۴ تهیه شود
مدت زمان ویدئو: حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ دقیقه
در ویدئوی ارسالی از اسلاید استفاده شود و ارتباط بین سخنرانی و مطالب اسلاید وجود داشته باشد
در اسلاید نخست باید نام و نام خانوادگی دانشجو، موضوع تدریس، درس مرتبط با موضوع، نوشته شده باشد
اسلایدها نباید از متن پر شوند و باید عناوین مهم و اصلی نوشته شوند و سپس دانشجو با زبان خود به توضیح مطالب بپردازد
استفاده از عناصر دیداری مختلف شامل، تصویر، نمودار، چارت و..... در اسلایدها الزامی است.
ویدئوی ارسالی باید حداقل مولفههای آموزشی را داشته باشد(هدف درس، شمای کلی درس، توضیح و ارائه درس، و جمعبندی و مرور درس)
دانشجویان گرامی میتوانند برای تولید محتوای خود از برنامههای تصویربرداری از صفحه دسکتاپ رایانه مانند اسنگیت(snagit) و اسکرینپرسو(Screenpresso ) و یا برنامههای تصویربرداری از صفحه گوشی و تبلت مانند اینشات(inshot) استفاده نمایند.
لینک دانلود آموزش کار با برنامه اسنگیت(snagit) (ویژه تولید ویدئوی آموزشی)
لینک دانلود برنامه اسنگیت(توصیه می شود نسخه ۲۰۲۰ دانلود شود)
لینک دانلود آموزش کار با برنامه ضبط ویدئو از صفحه نمایش(Screenpresso )
لینک دانلود برنامه Screenpresso
تولید درسافزار آموزشی
درسافزار آموزشی به برنامهای گفته می شود که توسط یک نرمافزار تالیف برای استفاده در رایانه و یا وسایل همراه تولید شده است. این برنامهها که عمدتا با یک برنامه تالیف مانند استوریلاین، آتوپلی مدیا استودیو، کپتیویت، فلش و...... ساخته میشوند، قابل نصب در رایانه و یا وسایل مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند.
مستندسازی تجربیات اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش مجازی و ارائه پیشنهاد یا ایده
ویژگیهای بیان تجربیات:
قالب روایی باشد
بیان چالشها و مشکلات پیش آمده در آموزش مجازی
اقدامات انجام شده از سوی دانشجو جهت رفع موانع و چالشها
درسها و تجربیات آموخته شده مثبت دانشجو
تجربیات دانشجو در حداقل۳ و حداکثر در ۱۰ صفحه بیان شوند
بیان ایدههای خلاقانه
ایده ها باید جهت بهبود آموزش مجازی و در زمینههای زیر ارائه شود:
سامانههای آموزش مجازی
تدریس مجازی
مشارکت دانشجویان در روند یادگیری
دروس عملی؛ آزمایشگاه مجازی: ایده پردازی، طراحی موثر و تجربه موفق
شیوه های ارزشیابی و برگزاری آزمون و امتحانات دروس عملی و نظری
فرم تعیین شده مستندسازی در سامانه قابل دانلود و استفاده است
نحوه شرکت در جشنواره
مراجعه به بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در حساب کاربری شخصی در سامانه
۲- دریافت فایل راهنما و فرمهای مورد نیاز شرکت در جشنواره (بخش طرح درس و مستندسازی)
۳- تولید تنها یک محتوا و ارسال در بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی(در بخش توضیحات باید محوری که شرکت کننده در آن شرکت کرده است نوشته شود)
شرایط عمومی آثار تولیدی
آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانشجویان و اساتید باشد و از خدمات شرکتهای خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. تبصره: تولید کننده(تولید کنندگان)متعهد می شود در اثر تولیدی خود حق مالکیت فکری و معنوی را رعایت نموده است.
محتوای ارائه شده نباید ترجمه یک محتوای غیر فارسی باشد.
موضوع ارائهشده از طریق آثار باید در جهت پیادهسازی اهداف درس و پوششدهنده بخش مورد نظر از درس باشد.
امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
با توجه به قابلیتهای ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانهای فیلم و انیمیشن در حد قابلقبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهرهمند باشد.
در طراحی درسافزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوههای تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابلقبول استفاده گردد.
تقدیر از برگزیدگان
صدور تقدیرنامه کتبی برای آثارمنتخب
تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبههای اول تا سوم) در دهه سرآمدی آموزش(اردیبهشت ۱۴۰۱)